În perioada 14 - 16 octombrie 2022, festivalul One World Romania se mută la Bistrița cu o selecție specială de filme documentare și conversații după proiecții. Ne vedem la Palatul Culturii Bistrița, str. Albert Berger, nr. 10, cu filme despre subiecte actuale, care ne pun pe gânduri și stârnesc discuții atât în interiorul nostru, cât și cu oamenii din jur. Selecția a fost făcută păstrând în minte subiectul al

ediției cu numărul 15 a festivalului One World Romania de la București, anume: interacțiunea dintre om și mediu, fie că vorbim despre cel natural sau construit, abordând holistic noțiunea de ecologie, atât din perspectiva individului, cât și a mediului în care acesta se găsește. Urmărim totodată și documentare care acoperă temele consacrate ale festivalului: migrația, justiția, diversitatea, toleranța, munca din perspectiva efectelor schimbărilor climatice asupra fenomenului de migrațiune, modalitățile în care justiția ne susține în reglementarea unui sistem economic sustenabil și impactul pe care îl au unele activități economice asupra mediului, asupra comunităților, asupra sănătății noastre fizice și mentale.
Accesul la proiecții este liber, în limita locurilor disponibile în sală. Proiecțiile vor fi urmate de Q&A.
The Balcony Movie (2021) r. Paweł Łoziński
Când regizorii caută eroi pentru filme, de regulă lucrurile se întâmplă în mod organizat și pregătit cu multă atenție dinainte. Nu la fel stă treaba cu Pawel Lozinski, care alege să lase „castingul” la voia hazardului, întâmpinând trecătorii de la balcon, întrebându-i despre sensul vieții și ce are ea mai frumos. Din aceste întâlniri se țese o cronică savuroasă pe patru anotimpuri, unde regizorul pare să dea la fel de mult pe cât cere de la cei intervievați - vocea din spatele camerei trădează atât curiozitate, cât și o vagă stânjeneală, jocul dintre apropiere și depărtare nu e decât ezitarea cineastului care, în ciuda aparențelor, a ieșit el însuși din zona de confort și participă în aceeași măsură la filmul derulat în fața ochilor săi. Iar mecanismul e ridicol de simplu: Lozinski nici nu iese din perimetrul propriului balcon, nici nu se ascunde, nici nu încearcă să păcălească pe nimeni. El și camera lui sunt un punct neobosit de observație, stârnind când uimire, când neîncredere, și uneori o stinghereală în care ne regăsim cu toții. Dar, de cele mai multe ori, stârnind acel fior de care numai cinemaul e în stare: captând imprevizibilul vieții, momentul irepetabil înregistrat pentru totdeauna în memoria aparatului. „The Balcony Movie” e demonstrația perfectă că banalitatea e un izvor nesecat de emoție, fie că întâlnim un copil pe trotinetă, fie că auzim o bătrână povestind cu lacrimi în ochi despre soțul ei plecat de mult. (Andreea Chiper)
Taming the Garden (2021) r. Salomé Jashi
Un om puternic, un fost prim-ministru al Georgiei, are un hobby aparte. Cumpără și colecționează arbori seculari și îi plantează pe coastă, în grădina sa privată, unii fiind înalți cât un bloc de 15 etaje. Evident că, pentru a-i dezrădăcina și a-i transporta, operațiunea e la fel de complexă, pe cât e grandoarea acestor arbori: alți copaci trebuie să fie tăiați, cabluri electrice trebuie mutate și noi drumuri trebuie create prin plantațiile de mandarini. Explorând relația omului cu mediul și a unei comunități cu un astfel de arbore care îi marchează existența și, care, la un moment dat, dispare, filmul abordează subtil etica protecției mediului, fără excese și ostentație, deși tema dezrădăcinării, cu care ne-am obișnuit în plan metaforic, capătă o formă opresivă și tangibilă. Cadența acțiunii e în deplin acord cu ritmul naturii: demnă, fără grabă, căci controlul oricum nu e în mâna celor mulți. E un film poetic și politic totodată, cu un discurs puternic, care sondează multiple straturi social-politice și psihologice, păstrând în același timp o atmosferă meditativă, probabil cea mai potrivită, de fapt, pentru a „trăi" natura ca o experiență. (Sorana Stănescu)
Evadare / Flee (2021) r. Jonas Poher Rasmussen
Am fi tentați să credem că, odată ajuns într-un punct stabil al vieții, un om nu-și poate dori nimic mai mult. Ei bine, lucrurile nu sunt întotdeauna atât de simple, iar Amin o știe foarte bine: pentru el, libertatea și fericirea sunt bunuri fragile și alunecoase, imposibil de păstrat intacte fără un efort considerabil.
După un plonjeu într-o copilărie fericită în spațiul acum pierdut al Afganistanului natal, Amin își începe povestea care l-a scos din vis pentru a-l arunca în realitatea neagră a războiului, trăgând după sine tot șirul de dezastre ce a urmat. Arestarea tatălui și dispariția lui a fost numai declanșatorul unei vieți începute pe panta abruptă a aventurii: haosul Rusiei nouăzeciste, dificultatea emigrării în Vest, îndoielile legate de propria identitate sexuală și acceptarea ei. Animația alunecă pe nesimțite în jocul documentarului, regizorul iese și el din convenție și se apropie de protagonist, într-un gest de empatie pe care niciun mecanism cinematografic nu-l poate împiedica. Parte terapie prin cinema, parte confesiune, „Evadare” este mai presus de orice un memento esențial despre acceptare și traumele cauzate de absența ei. (Andreea Chiper)
Sunny (2021) r. Keti Machavariani
„Sunny” urmărește acțiunile unei femei de 60 de ani pe nume Sunny, care merge din ușă în ușă și intervievează persoane pentru o cercetare socială, în Tblisi, Georgia. Filmul atinge în profunzime obiceiurile sociale atât ale protagonistei de vârstă mijlocie, cât și ale subiecților ei și aflăm informații despre viața, temerile, speranțele și atitudinile societății georgiene față de probleme civice și politice actuale. Conversațiile lui Sunny din interiorul caselor subiecților ei oferă o privire fascinantă asupra unei comunități și a unei culturi dar și o perspectivă asupra lui Sunny înseși. Meseria ei este atât profesia, cât și viața ei socială și, posibil, singurul lucru care ține la distanță izolarea.
Cerbul a trecut prin fața mea (2020) r. Vlad Petri
În timpul perioadei de izolare, bunica regizorului, în vârstă de 90 de ani, a decedat. Căutând prin arhivele personale, acesta a găsit o înregistrare audio cu ea și câteva albume cu fotografii. Acest film, compus în întregime din fotografii, prezintă o parte a poveștii ei de viață, reflectată în contextul evenimentelor socio-politice prin care a trecut România în secolul al XX-lea.
Organizator: Asociația One World Romania Co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național Parteneri: Centrul Cutural Bistrița, KineDok
Detalii:
facebook