Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



Festivalul de Film de la Sarajevo vine la BIEFF


     Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF este onorat să anunțe, cu ocazia celei de-a opta ediții, începutul unei colaborări inspiraționale cu prestigiosul Festival de Film de la Sarajevo, cel mai important festival de film din sud-estul Europei. BIEFF va prezenta o selecție de scurtmetraje impresionante din secțiunea European Shorts de la Sarajevo, curatoriate în jurul temei Identity and Belonging. Programul va fi reprezentat în București de selecționera Bianca Lucas, care va face parte și din Juriul Competiției Internaționale BIEFF 2018.
     În Competiția Internațională, o parte dintre filmele multi-premiate în circuitul festivalier internațional, dar proiectate pentru prima dată în România, confruntă fără ocolișuri informațiile deseori îndoielnice prezentate în mass-media, scormonesc în străfunduri și disecă suprafața spre a scoate la iveală adevărul ascuns. Programul A Lie That Tells the Truth aruncă o privire tăioasă asupra surselor noastre de informare și a modurilor în care consumăm realitatea mediată și întoarce limbajul manipulării împotriva lui însuși, într-o vreme în care ficțiunea bate adevărul iar veridicitatea știrilor este și ea subiect de știri.
     Roee Rosen revine în Competiția Internațională cu un film ludic și tăios de politic: un manifest suprarealist în două acte debordând de creativitate, The Dust Channel. Cu o structură de operetă cântată, filmul urmărește procesul de degenerare a statului/societății ilustrat printr-un cuplu burghez cuprins de misofobie atunci când murdăria le invadează apartamentul aseptic.
     Din ape limpezi și liniștite, o barcă pescuiește o vestă de salvare portocalie. Alăturându-se altor veste abandonate, plutește în derivă ca o ancoră narativă către o imensă groapă de gunoi, unde se alătură unei grămezi infinite de alte povești uitate de vieți întrerupte în călătoria lor către o lume nouă. În acest cimitir al migrației, o sperietoare de ciori stă de pază. Cu 8th Continent, Yorgos Zois aduce din nou în atenție situația intolerabilă în care se află mase mari de oameni, oferind o elegie poetică destinului lor tragic. Yorgos Zois va fi prezent la BIEFF cu sprijinul Fundației Culturale Grecești.
     Câștigător al Tiger Award pentru Scurtmetraj la Rotterdam, Rubber Coated Steel este un procedural criminalistic care reconsideră procesul împotriva soldaților israelieni acuzați de uciderea adolescenților Nadeem Nawara și Mohamad Abu Daher. Întru salvarea unei umanități zdrobite de dovezi statistice, artistul vizual Lawrence Abu Hamdan oferă o perspectivă revelatoare asupra dezechilibrului dintre sistemele de putere și victimele lor. Abu Hamdan este unul dintre cei mai apreciați artiști contemporani, fiind desemnat câștigătorul prestigioaselor Abraaj Group Art Prize (2018) și Nam June Paik Award (2016).
     Într-un final ne întrebăm totuși: la al cui adevăr ne raportăm? Suntem înconjurați de poveștile celor din jurul nostru: câte povești, atâtea realități. Iar în orașele contemporane, care ne modelează experiența urbană și pe care la rândul nostru le modelăm cu identitățile noastre, întregul conglomerat de probleme legate de multi-etnicitate, (in)toleranță și sentiment al apartenenței are un sens adânc înrădăcinat în realitate. Programul tematic Identity and Belonging explorează aceste subiecte prin prisma identităților personale, sociale, naționale interconectate, plimbându-se cinematografic prin orașe ale prezentului în continuă transformare, prin spații de recreere și refugiu atemporale sau localități blocate în trecut, în care ne trasăm și reconfigurăm propriile istorii.
     Folosind în stilul său unic tehnica colajului, Ulu Braun – unul dintre cineaștii recurenți în selecția BIEFF – creează în The Hostel un spațiu aflat la întretăierea dintre realitate și realitatea virtuală, unde oameni din trecut și din prezent, fie ei creaturi mitologice sau persoane reale, și artefactele lor, se suprapun pe imagini ale unei naturi dramatice. Clădirea dărăpănată a unui han atemporal se află la confluența acestui peisaj politic și social, undeva în Europa.
     Trecem în universul citadin al jocurilor pe computer, unde regizorul Jonathan Vinel (un alt favorit al BIEFF) spune în Martin Cries o poveste plină de tandrețe, ascunsă sub o carcasă de violență și mânie. Suntem invitați să ne imaginăm cum, într-o bună zi, constatăm că toți prietenii ne-au dispărut. Atât Martin cât și locurile prin care își caută prietenii pierduți sunt imagini generate de computer, dar vocea care le însoțește e caldă, tandră și profund umană, dând naștere unui contrast puternic.
     Ce înseamnă azi să fii patriot? Într-un tempo ritmat, împrumutat de la varianta omonimă din muzică, Polonaise, de Agnieszka Elbanowska, analizează fără menajamente percepția oamenilor asupra patriotismului. În afară de Sarajevo, Polonaise a participat în numeroase alte festivaluri importante: Tampere, Palm Springs, Vilnius etc.
     La marginea unui cartier din Le Port (Insulele Réunion), regizorul Johannes Frese e abordat de un adolescent care îi cere un euro, apoi îl atacă din senin cu o sticlă. În Titan, autorul deplasează centrul de interes de la propria experiență a nefericitei întâlniri către povestea atacatorului. Îl caută pe tatăl băiatului, vizitează familia, stă de vorbă cu ei. 
(01.03.2018)

Tags: bieff 2018, bucharest international experimental film festival, festival de scurtmetraje akbank istanbul, festivalul de film de la sarajevo, film studentesc tel aviv

Comments: