Din unghiul scenaristului
Constructorul a devenit destul de târziu erou de film. Oricum, portretul lui cinematografic n-a dobândit contururile pe care le are, de pildă, în filmul românesc, chipul țăranului, al muncitorului de uzină sau intelectualului. Construcția marilor hidrocentrale din munți și de pe Dunăre a noilor orașe și cartiere de locuințe, a fabricilor și combinatelor industriale, a sistemelor de irigații și îmbunătățiri funciare, iar în ultimii ani Transfăgărășanul, Canalul Dunăre—Marea Neagră, și Metroul bucureștean au definitivat caractere de inegalabilă frumusețe morală. Această lungă epopee, începută la Bumbești—Livezeni în urmă cu 40 de ani și continuată în zilele noastre pe șantierele metroului, ale Canalului Dunăre—București (recent, s-au dat în folosință complexul de poduri peste Dunăre la Cernavodă și Borcea și Canalul Poarta Albă-Midia-Năvodari) pe Râul Mare, Valea Drăganului, Valea Sebeșului etc. a creat legende a consumat fapte de viață de mare spectaculozitate și semnificații majore. Ele oferă tot atâtea subiecte de film, cu diversitatea firească de tipuri umane.
Ca reporter, i-am urmărit îndeaproape pe constructori și le-am dedicat sute de reportaje și trei cărți; „Epopeea Transfăgărășanului”, „Operațiunea Metroul” și „A treia Ecluză” (Canalul Dunăre—Marea Neagra).
Scenariul filmului
Cale Iiberă l-am scris, de asemenea, ca un omagiu adus constructorilor, încercând să reliefez portretul colectiv al celor care au dăruit Capitalei o dimensiune nouă, metroul. Eroul principal — inginerul Al. Truică întruchipează, în trăsăturile caracterului sau, limitele fundamentale ale bărbatului încercat pe șantierele țării: sobrietate, temeinicie, neînduplecare și pasiune profesională.
Relațiile de muncă și de dragoste ale inginerului cu proiectanta Laura Vasiliu, își propun să accentueze, în simbolistica filmului, ideea că metroul este creația comună a proiectanților și constructorilor, că el s-a născut din dragoste și se construiește prin trudă grea și eroism, adevărul etern că „fără iubire nimic nu este".
Inspirat din realitatea palpabilă, din faptele petrecute sub fața nevăzută a străzii pe care pășim, filmul
Cale liberă se dorește a fi, totodată, o filă din cronica vie a capitalei pe care, cu modestie și generoasa dăruire, o scriu constructorii în zilele noastre.