Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



„Experimentat în România”: BIEFF la ICR


     Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF sărbătorește cinci ani de sprijin acordat creației locale de film experimental, printr-o proiecție a celor mai reprezentative titluri și autori ai acestei perioade, realizată în parteneriat cu Institutul Cultural Român.

     Evenimentul va avea loc vineri, 11 decembrie, de la ora 18:00, la sediul ICR din Aleea Alexandru, nr. 38, București.
     Tematica, stilul abordat de regizorii români, precum și direcțiile în care se îndreaptă creația experimentală locală vor fi analizate împreună cu publicul, de Andrei Tănăsescu și de regizorii celor 10 filme din program, într-o dezbatere după proiecție.
     Accesul publicului este liber, în limita locurilor disponibile.

Scurtmetrajele care pot fi văzute vineri, 11 decembrie:

Sic Transit Gloria Mundi, România, 2012, 4’, de Mircea Cantor (Centrul Pompidou Paris 2012)
Un video conceptual care sugerează efemeritatea condiției umane, iluzia gloriei pământene și speranța în transcendență. O femeie (frumoasă), ca o vestală desculță, îmbrăcată în alb, desfășoară un fitil în palmele (bandajate) unor femei și ale unor bărbați umili, cu haine negre, care stau în genunchi, într-un cerc.
The Pill of Happiness, România, 2013, 12’, de Cecilia Felméri (Premiul Canal+ la Festivalul de Film de la Montpellier 2013, Mențiunea Specială a Juriului la TIFF 2013)
O comedie neagră care este, pe de o parte, o satiră la adresa emisiunilor de tip reality-show, și pe de alta, un comentariu acid despre abuzurile cotidiene de care se lovește omul de rând în societatea românească actuală, despre frustrările acumulate zi de zi pe care are şansa să şi le vindece, cum altfel, decât în faţa televizorului.
Menu, România, 2011, 5’, de Daniel Nicolae Djamo (Festivalul Internațional de Film de Scurtmetraj de la Clermont-Ferrand 2012)
Menu este filmul lui Djamo despre femeia care l-a crescut, făcând parte dintr-un proiect video și fotografic mai mare, numit Buni, ce însumează 160 de ore de material filmat și aproximativ 500 de fotografii.
Silent Places, România, 2013, 12’, de Simona Deaconescu (Festivalul de Film de Dans San Francisco 2014)
O colaborare inedită între coregraful-regizor Simona Deaconescu şi directorul de imagine Oleg Mutu, în care dansul nu se ilustrează, ci se interpretează şi reinterpretează cu ajutorul limbajului cinematografic.
Death by Diamonds & Pearls, România, 2014, 8’, de Carioca Studio (Dragoș Trăistaru, Andrei Stoleru, Dragoș Coman)
Artiștii pun sub semnul întrebării ideea condiției umane în diferite perioade de timp și interacțiunea noastră cu această apartenență spirituală. Ceea ce invită spectatorul să reflecteze asupra semnificației și prezenței miturilor în viața noastră în secolul XXI.
This Time, Last Year, România, 2014, 14’, de Ana Maria Savin (Cannes Short Film Corner 2015, Festivalul de Film goEast 2015)
Filmul este o transpunere audio-vizuală a unei pagini de jurnal în care amintirile și sentimentele sunt colate într-un mod eliptic, păstrând acea doză de iraționalitate inerentă iubirii. Cu o estetică neornamentată, la limita dintre film-jurnal şi found footage, explorând nu doar legăturile ataşamentului emoţional şi consecinţele acestuia, ci şi implicaţiile memoriei şi metamorfoza ei înşelătoare.
The Box, România, 2011, 10’, de Mircea Ghibortz Ghinescu
Escu este un muncitor conștiincios într-o fabrică de asamblat cutii. Încăperea în care lucrează este străbătută de o bandă rulantă care aduce cartoane ce sunt transformate în cutii de către Escu. Banda se blochează la un moment dat, iar Escu nu mai are nimic de făcut după ce asamblează şi ultimul carton.
Questions from a Worker, România, 2011, 5’, de Arnold Estefan & Anca Benera (Festivalul Temps d’Images Cluj-Napoca 2011)
Un grup de muncitori dintr-o fabrică de conserve din România recită în gând poezia Fragen eines lesenden Arbeiters de Bertolt Brecht. Dacă imaginea muncitorului avea o reprezentabilitate generoasă în perioada comunistă, fiind promovată ca noua clasă universală, ea a început să dispară treptat, deşi existenţa muncitorului simplu n-a dispărut odată cu apariţia noii clase proletare cu gulere albe. Lucrarea face parte dintr-un proiect mai amplu, denumit „Catedra de Istorie Temporară” conceput de cei doi artiști, alături de Mihaela Michailov.
Andy Warhol Tribute, România, 2013, 6’, de Barna Nemethi & Vlad Feneșan
Un remake postmodernist după două dintre cele mai emblematice înregistrări video cu Andy Warhol, un interviu monosilabic warholian despre pop art și Andy Warhol Eating a Hamburger, filmul face referire la câteva dintre influentele sale tablourile făcute prin tehnica silk screening-ului și reiterează personaje sau pastișează motive din screen test-uri și alte filme de-ale sale.
Ask the River, Ask the Tree, Moldova, 2013, 5’, de Mitoș Micleușanu
Un scurt experiment video care interpretează din punct de vedere conceptual cântecul unei mierle. Pasărea este filmată între crengi și frunze, din două unghiuri diferite. Fiecare ciripit al ei este apoi descifrat prin subtitrare, o încercare creativă a regizorului de a privi din punctul de vedere al păsării şi a da glas gândurilor ei.

Comments: