Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



​Ediţie princeps


    Cineclub '80
     Şi aici, pe valea Crişului Repede, bat multe inimi de cineast. Pygmalion-ul lor, cu­noscut şi recunoscut, este un «veteran» doar puţin tre­cut de 40 de ani.
     — De când faceţi film tova­răşe Zenobie Domide?
     — De când mă ştiu.
     Pasiunea sa, veche azi de 30 de ani, I-a adus încă înainte de absolvirea liceului la Bucureşti din dorinţa de a se dedica filmu­lui de animaţie. Constantin Popescu, unul dintre pionierii animaţiei noastre, tatăl lui I.P. Gopo, i-a dat atunci primele îndrumări. Dar părinţii de acasă s-au gândit că animaţia nu este o meserie şi deci, Zenobie Domide a rămas un cine... amator. Dar nu un cine­amator oarecare, ci sufletul cineamatoris­mului orădean. Numele său figurează astăzi pe genericul a nu mai putin de 200 scurtmetraje, adică a 2/3 din filmoteca cineclubu­lui Consiliului Central al Sindicatelor: «Da­cia Felix». Este doar unul din cele 17 cine­cluburi din Oradea, dar după câte mi se spune, singurul cu activitate susţinută fară întrerupere din 1963.
     — Avem aparatele necesare, spune Zeno­bie Domide, de patru ani facem filme şi pe 16 mm, avem pasiune şi bunăvoinţă şi nici nu e greu cu o medie de vârstă de 25 de ani, avem satisfacţii. Doar cu pelicula stăm prost... Cineclubiştii se exersează în toate genurile, de la reportaj la documentar, de la ficţiune la animaţie. Dar preferinţa este în favoarea animaţiei. La început ne-a fost mai uşor să lucrăm cu cartoane sau desene animate decât cu actori improvizaţi: apoi animaţia ne-a permis să jonglăm cu idei serioase şi deci să realizăm filme mai populare.
     Multe dintre filmele cineclubului dove­desc acest punct de vedere. Multe din ideile la ordinea zilei sunt comentate în registru comic, satiric sau poetic: campania anti­fumat (Poluare), parazitismul (Pară mălăiaţă), lanţul slăbiciunilor (Concurs de vioară), inovaţiile (Audienţa), pseudo-im­portanţa (Omul cu sarcini), ignorarea unor activităţi culturale chiar la Casa de cultură (Spectatorul), antimilitarismul (Efervescenţa, OratoriuI florilor). Toate aceste filme ne arată «Dacia Felix» ca pe un cineclub constituit, dornic însa de pro­gres mai ales sa-şi extindă dialogul cu publicul, critica şi cu alţi colegi. Din acest motiv, gazdele şi-au mărturisit şi câteva do­rinţi: 1) Să primească îndrumări periodice din partea unora dintre cei mai reputaţi re­gizori de animaţie; 2) Să fie acceptaţi să colaboreze, măcar cei mai buni dintre ei, cu Animafilm; 3) Cele mai bune filme ale cineclubului să fie prezentate, în comple­tare, pe ecranele cinematografelor orădene. Trei dorinţi care, cred, s-ar putea extinde cu folos şi la alte cinecluburi din ţara.
(Cinema nr. 12, decembrie 1980)

Tags: adina darian, cineamatorism, cineclub '80, scurtmetraje de amatori

Comments: