Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



​Chemarea haiduciei


      Cronica personajului secundar
     Surprinzătoare (și emoționantă) sec­vența „picnic”-ului din ultima realizare ci­nematografică semnată Dan Pița! Sur­prinzătoare prin dramaturgia ei, emoțio­nanta prin limpezimea gândului filmic bine temperat, tălmăcit prin nuanțe, susți­nut de accente inspirate. Lizieră de pă­dure. „Demoisele”-le în rochii lungi cu crinolină, umbreluțe cochete de soare, mânuși de dantelă, pălării „chic”, garnisite floral, galant flancate de cavaleri instruiți la Paris „cravatei cum să-i lege nodul”, domni mustăcioși cu monoclu și mutrițe serioase de copii cu pălăriuțe de pai și berete de „marinel”, însoțiți de „bone” grijulii... portrete de o rafinată plastici­tate, riguros alese, primplanuri percu­tante, alternate în autentice tablouri „belle epoque” întârziat. Un echipaj ma­jestuos cu doi murgi superbi. O pâlnie de gramofon, unduindu-și gâtul, gata să inunde pajiștea cu elegante valsuri viene­ze. Apariția „neohaiducului” Pantelimon Toader Adumitroaiei și a ciracilor săi violentează rosturile „parfumatei societății”, despuind-o de bijuterii și bani, de calmul, luxul și voluptățile ei. Privirile de oțel ale celor doi proscriși suspendă siguranța și mulțumirea de sine a taberei adverse. Tensiunea confruntării dintre lumi atinge apogeul. Desprinsă din spatele trăsurii, o grațioasă silueta invită la dans pe temera­rii bărbați, consfințindu-le dreptatea, sărbătorindu-le biruința. Muzica topește as­primea gesturilor, luminează chipurile. Dialogul mut al privirilor aduce mirare, tandrețe, candoarea sentimentului ivit pe neașteptate. Ultimele acorduri ale valsului se topesc, însoțind ieșirea spectaculoasa din scena a ciudatului echipaj, întorsă­tură măiastră; cei trei haiduci se preschimbă în copii, bucuroși să încingă o cinstită bătaie cu frișcă, iar misterioasa necunoscută (fără perucă, dar cu ochii la fel de expresivi și triști) redevine guver­nanta de la conac, ajutor prețios pentru succesul loviturii. (Burlescă rezolvare!) lat-o pe prima candidată la haiducie din istoria filmului românesc, la începutul unei „ucenicii” grele! Totul în această lume bărbătească a curajului și devota­mentului pentru o cauză sfântă, dreptatea, (nu întotdeauna înțeleasă de cei spoliați, asupriți), este aspirat cu admirație prin cei doi ochi negri ai fetei. Libertatea este un vals nespus de frumos. Firesc, ca ră­săritul soarelui, într-o zi, pe buzele ei va înflori sărutul nedăruit al dragostei pentru nefericitul, damnatul Năstase. Dar legea dură a haiduciei își cere ofranda, sacrificiul însingurării, al asumării pe cont propriu a riscului și martirajului. Prezența „haiduciței” naște tensiuni, conflicte, vul­nerabilități și Pantelimon hotărăște. Sta­tuara în împietrirea tristeții ei, Gelsomina recuzată, ex-guvernanta, ex-haiduca își poartă figura spălată în lacrimi în întune­ricul unui tunel spre care o poartă inexo­rabil o drezină, reîntorcând-o în necunos­cut. Rol secundar de intensă vibrație și poezie (o părere, un vis) oferă tinerei interprete Patricia Grigoriu șansa unei compoziții autentice, care impresionează direct sensibilitatea spectatorului. Actrița încarcă rolul cu mister feminin și multa tristețe, fulgerată în luciri scurte de spe­ranță și bucurie. O partitură deloc ușoară susținută prin expresivitate și inte­ligență.
(Cinema nr. 9, septembrie 1984)

Tags: cronica personajului secundar, dan pita, dreptate in lanturi film, madalina stanescu, patricia grigoriu

Comments: