Cronica documentarului
Succesul cu care — se zice — mergi la sigur filmând copiii, e iluzoriu. Nimic mai dificil de obținut decât firescul actorilor de-o șchioapă. Depun mărturie atâția regizori care au lucrat cu ei, atâtea filme ratate, în ciuda îmbietoarelor dumbrăvi cu pitici și castele de zăpadă. Și mai grea e meseria „pe furate” documentaristului strecurat cu aparatul (silențios) într-o gălăgioasa ceată de boboci în prima lor zi de școală, la prima lor ora de citire sau la prima lor recreație mare.
Abecedarul „elevilor”
Paula și
Doru Segal e ca „Lecția de dictare” a lui Prevert. Proaspăt ca observație, spiritual, exact. Nimic nu scapă ochiului lor amuzat, înduioșat: nici plânsul disperat al celui împins în clasă de mama și predat tovarășei care va înfăptui încetul cu încetul (calendarul notează tot mai febril etapele) minunea. Va transforma bobocul (cu gălbioarele embleme haioase ca și începătorilor auto) în pui ce-a învățat să zboare. Dar până să-i reușească acel „r” de mână, „r” de tipar sau „u” mare, până la victoria „istorică”, ce forfota printre boboci, ce culoare a ochilor speriați, ce glăscioare încercându-și acutele până la corul silabelor triumfale! O priză sonoră directă, inteligentă, cu cea mai directă priză la public. După o dimineață de scris oușoare și bețișoare, de legat „o” de „i” = oi, sunt învățați să-și dezmorțească aripile. Un freamăt de degete, preludiu la zborul cel mare. Zbor deloc ușor printre capcanele literelor și ale mulțimilor, spre citadela cunoașterii. În prima zi de emoție, Valentin își uită șapca pe cap. Tovarășă e lângă el: „în clasă noi stăm...”. Cum stăm noi în clasă? Evident, duduind de nerăbdarea minutelor ce par veacuri: un gâgâlici își părăsește banca, altul cască, ori își scoate sandvișul. Aparatul îi spionează tandru, sagace, tot timpul „pe fază”. „Cum ai reușit, dom’le, să-i faci să nu ți se uite în obiectiv, să nu se fandosească în fața lui?” „Ne-am dus zilnic, când Paula când eu, chiar când nu-i filmam, să mai aflăm ce „perle” au scos. „Și aia cu urbanul?”. „Pe aia o spusese cu o zi înainte, noi am refăcut scena”. „Copii, voi un cuvânt care începe cu litera „u”? „Urban”, îi scapă unuia. „Și ce înseamnă urban?” Tăcere. Codeală. Un deget zvâcnește: „E un fel de șal... pe care-l înfășoară în jurul capului...” Râsete. Și apoi altul — ton academic: „Urban înseamnă orășenesc”. Mihăiță și-a mai pierdut un dinte. Până la sfârșitul anului mulți dințișori s-au pierdut, câte litere s-au învățat. Schițe rapide, flash-portrete, în care s-au specializat de atâția ani maeștrii
Marilor emoții mici. Printre atâtea alte emoții și una din vară, de la Festivalul filmului pentru la Piatra Neamț nu s-a acordat premiul I pentru scurtmetraj.
Alfabetului i s-a dat o mențiune pentru... scenariu. În loc de concluzie, finalul poantă al filmului lor: „Paula și Doru Segal n-au absolvit clasa I. Au repetat anul”. Drept care să-i rugăm insistent să mai repete pentru noi un asemenea fermecător poem al abeceului.