Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



Scrisoare deschisă de susținere a modificărilor pe Legea Cinematografiei


     Ministerul Culturii a pus în dezbatere publică proiectul de Ordonanță de Urgență privind noua Lege a Cinematografiei. Un grup de tineri cineaști explică motivele pentru care susțin aceste modificări și cum pot soluționa acestea limitările actualului regulament.

     Scrisoare deschisă de susținere a proiectului de Ordonanță de Urgență privind noua Lege a Cinematografiei
     În ultimii cinci - șase ani au existat nenumărate tentative de modificare a actualei Legi a Cinematografiei, o lege vetustă și părtinitoare, ce nu mai corespunde realității nici în plan local (breasla cineștilor a crescut și s-a diversificat atât generațional cât și stilistic iar distribuția în cinematografe șchioapătă din pricina dispariției programate a sălilor de cinema) și nici în plan internațional (surse de finanțare reduse și descurajarea programată a coproducțiilor). Toate aceste tentative s-au încheiat, invariabil, până în noiembrie 2015, cu dispariția proiectelor respective de lege prin sertarele direcțiunii Centrului Național al Cinematografiei sau ale Ministerului Culturii.
     Actualul proiect de lege reprezintă mult așteptata și binevenita excepție de la regulă – la un singur pas de a deveni realitate, el este rezultatul colaborării unei echipe omogene, reprezentativă pentru cineaștii activi și care se bucură de succes în plan festivalier și comercial. Dar, și mai important, acest proiect de lege reprezintă o ușă deschisă larg unui grup variat și extins de producători și regizori activi în plan național și internațional, dar mai puțin și mai rar prezenți pe listele de câștigători ai sesiunilor de finanțare organizate până acum. 
     De ani de zile, producătorii și regizorii tineri trag disperate semnale de alarmă cu privire la limitele actualei legi și la piedicile pe care aceasta le pune celor aflați la început de drum:
 -        Secretizarea inutilă a proiectelor (în realitate, proiectele producătorilor consacrați erau cunoscute membrilor comisiilor de lectură prin lobby-ul făcut din timp, astfel că singurele proiecte realmente secrete erau cele ale producătorilor tineri sau începători);
-        50% din punctajul necesar pentru obținerea fondurilor este calculat pe baza proiectelor anterioare (inexistente în cazul noilor case de producție și a noii generații de producători);
-        Finanțarea scăzută din partea Centrului Național al Cinematografiei a proiectelor (de cele mai multe ori de sub 30%) fapt ce face extrem de dificilă completarea bugetului pentru proiectele de scurtmetraj, de debut, de film de animație sau de film documentar, categorii cinematografice pentru care este aproape imposibil de obținut fonduri din taxele de publicitate, din taxele exploatanților de film sau din co-producții internaționale;
-        În fine, Ordinul de ministru din noiembrie 2014, menit să echilibreze raportul de forțe dintre producătorii debutanți și cei consacrați și să stimuleze concurența loială prin separarea calcului punctajelor necesare finanțării pe categorii de film (lungmetraj, scurtmetraj, animație, documentar, debut, proiect aflat în dezvoltare), a produs o altă limitare – producătorii tineri au pierdut dreptul de a folosi punctele cumulate cu scurtmetraje pentru obținerea de finanțări în lungmetraj – limitare valabilă și azi.
     Noul proiect de lege pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Culturii elimină în mare parte aceste anomalii. Restul problemelor vor trebui rezolvate la definitivarea noului regulament de concurs pe baza căruia se acordă finanțările pentru producție cinematografică și unde opiniile reprezentanților noilor generații vor trebui implementate pentru ca scopul acestei legi, în totalitatea sa – cea de sprijinire a tinerilor – să fie cu adevărat îndeplinit.
     În concluzie, susținem Ordonanța de Urgență privind Legea Cinematografiei și sperăm ca aceasta să fie adoptată și să intre în vigoare în cel mai scurt timp posibil.
 
Raia Al Souliman, regizor
Anamaria Antoci, producător
Dorian Boguță, regizor & producător
Andreea Borțun, scenarist & regizor
Tudor Botezatu, regizor
Matei Branea, regizor
Alexandra Buzaș, producător
Octavian Chelaru, regizor
George Chiper Lillemark, director de imagine & regizor
Serghei Chiviriga, Regizor
Andrei Crețulescu, regizor & producător
Codruța Crețulescu, producător
Pavel Cuzuioc, regizor & producător
Andrei Dăscălescu, regizor
Vladimir Dembinski, regizor
Helga Fodorean, producător 
Ruxandra Ghițescu, regizor
Cristi Iftime, scenarist & regizor
Tudor Cristian Jurgiu, regizor
Ioana Lascăr, producător
Monica Lăzurean-Gorgan, producător & regizor
Irina Malcea, producător
Alina Manolache, scenarist & regizor
Raluca Mănescu, scenarist & producător
Sebastian Mihăilescu, regizor
Claudiu Mitcu, regizor & producător
Ilinca Neagu, regizor
Doru Nițescu, regizor
Luiza Pârvu, scenarist & regizor
Toma Peiu, scenarist & producător
Eva Pervolovici, regizor
Livia Rădulescu, producător
Paul Negoescu, regizor & producător
Vlad Petri, director de imagine & regizor
Anamaria Pîrvan, producător
Raluca Răcean Gorgos, regizor
Iulia Rugină, regizor
Radu Stancu, producător
Roxana Stroe, regizor
Iuliana Tarnovețchi, producător
Nicolae Constantin Tănase, regizor
Sarra Tsorakidis, regizor
(05.09.2016)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: cineasti romani, cinema law romania, corina suteu, legea cinematografiei 2016, ministerul culturii, ordonanta de urgenta legea cinematografiei

Opinii: