Anul 2019 a început cu succesul lui Marius Olteanu la Berlin, cu
Monștri., și s- a terminat cu succesul lui Bogdan Mureșanu, pentru
Cadoul de Crăciun – un loc în lista primelor 10 filme propuse pentru nominalizare la Oscar pentru scurtmetraj, câștigat cu un sac de premii, printre care cel al Academiei Europene de Film.
Premiate au fost și animațiile regizoarei Anca Damian, scurtmetrajul
Telefonul și lungmetrajul
Călătoria fantastică a Maronei (calificat pe lista primelor 32 de filme propuse pentru o nominalizare la Oscar pentru animație).

Între ele, numeroase premii la diferite festivaluri, ceea ce a devenit un lucru obișnuit pentru producțiile românești. Diversitatea tematică, stilistică a filmelor a produs un val al schimbării. Corneliu Porumboiu a venit cu
La Gomera, un policier cu accente comice, selectat în competiția de la Cannes, iar Radu Jude a câștigat premii internaționale cu drama reconstituirii istorice ”Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”.
Premii internaționale au câștigat și scenografa Viorica Petrovici, la Bari, și regizorul Paul Mureșan, cu scurtmetrajul de animație Ceva.
Cel mai premiat documentar al anului a fost Profu’, realizat de Alex Brendea.