Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



One World Romania #13. A opta zi


     Sfârșitul de săptămână aduce o nouă serie de proiecții pe teme eclectice, de la sataniști la sclavia modernă, trecând prin perspectiva afectuos-critică pe care o nutrește Ross McElwee în legătură cu țara lui de baștină, Statele Unite. Iar evenimentul special al zilei îl constituie venirea pe scena de la Verde Stop Arena a lui Bahoi, unul dintre primii vloggeri din România. 
     La Verde Stop Arena continuă explorarea fără filtru și fără prejudecăți a istoriei și culturii rome pe care festivalul a întreprins-o în secțiunea principală a acestei ediții, "Din aproape în aproape". De la ora 19.00, va fi proiectat filmul Cetățeanul Gyuri, capodopera lui Pál Schiffer, unul dintre cei mai importanți documentariști europeni ai secolului al XX-lea. Ulterior, de la ora 21.00, publicul se va angaja într-un dialog cu vloggerul Bahoi. 
  • Neliniște fordlandiană - BRD Scena 9, ora 20.30
     În 1928, Henry Ford și-a propus să destabilizeze supremația britanică asupra exploatării de cauciuc construind un oraș în inima junglei amazoniene care era menit să devină principalul centru de producție al regiunii. Nu numai numele acestei așezări, Fordlandia, ci și simpla lui existență sunt manifestările unui acces de megalomanie pe care regizoarea filmului îl ridică la rangul de simbol al neocolonialismului. Printr-o suită de imagini hipnotice, unde se îmbină în proporții ideale simțul plastic și cel de observație, filmul formulează o critică acerbă la adresa aroganței omului alb de a fi crezut că alteritatea nu este nimic mai mult decât o rezervă din care să-și preleveze sclavi.
  • Nici să nu vă gândiți că urlu - BRD Scena 9, ora 20.30
     În lumea cinemaului, se spune că filmele se fac din filme, însă Frank Beauvais duce acest principiu în zona cea mai literală cu putință: documentarul lui e o compilație de cadre din alte 400 de filme, o hartă cinefilă care trasează ruta depresiei și a debusolării. Găsindu-se într-un impas existențial după o despărțire, fără loc de muncă și într-o precaritate financiară agravantă, Beauvais se retrage în Alsace, într-un mic orășel cvasi-izolat de civilizație, înconjurat de natură și îndepărtat de rumoarea și de conflictele din capitală. Recluziunea e aproape totală și mica locuință de țară devine cochilia unde se închide regizorul pentru a plonja într-o viață simplificată, în care rutina zilnică numără pe degete câteva fleacuri cotidiene și, mai presus de orice, multe filme, zi și noapte.
  • Cronicile Quicksilver - Cinema Elvire Popesco, ora 20.15
     Călcând pe urma unor cineaști precum frații Maysles, co-regizorii Ben Guez și Sasha Kulak se adâncesc în America rurală, fost industrializată, în căutarea oamenilor în care au rămas depozitate speranțele anilor ‘60 și ‘70. Astfel de oameni sunt frații Kate și Kemp Woods, care trăiesc de decenii în fosta așezare minieră New Idria, acum nimic mai mult decât un oraș-fantomă. Cei doi își dezvăluie când cu exuberanță, când cu amărăciune universul excentric și cotidianul anevoios, în care plutește amenințarea dispariției sociale - mai ales odată cu venirea la putere a lui Donald Trump, moment surprins în documentar - și a celei fizice.
  • Charleen - Institutul Balassi, ora 22.00
Primul film al lui Ross McElwee se construiește în jurul personalității explozive a lui Charleen Swansea, prietena și fosta lui profesoară de liceu. Ea trăiește și lucrează în Charlotte, orașul de baștină al cineastului, crescându-și singură cei doi copii și punându-și talentul artistic, pe care și l-a cultivat alături de nume precum E.E. Cummings și Ezra Pound, în slujba elevilor săi proveniți din clase sociale defavorizate.  Actul de a o filma pe Charleen - lucru pe care are să-l mai facă de nenumărate ori în filmele lui ulterioare - pare să-l fi convins pe Ross McElwee că a se concentra pe subiectivitatea unui individ este un mod privilegiat de a descoperi comunitatea în care acesta trăiește, iar filmografia lui la persoana întâi nu este altceva decât o șlefuire a acestei formule testate aici pentru întâia oară.
Detalii: OWR
(28.08.2020)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: bahoi, frank beauvais, one world romania 2020, ross mcelwee

Opinii: