Frumos mai încep unele dintre filmele noastre din ultima vreme! Deschideri de cadru cât pot cuprinde ochii, peisaje de un mister sumbru (Câinele japonez), altele neliniștitoare (Déjà vu). Spre deosebire de muzică, de fluxul sonor al simfoniilor care își adună pe îndelete apele, vizualitatea țâșnește de la bun început, prin toți porii peliculei și, atunci când nu este gratuită, doar spectacol pictural în sine, fără legături cu ceea ce urmează să vedem, devine bună conducătoare de emoție.
Este ceea ce se întâmplă și în filmul de debut al Alexandrei Gulea, redutabilă documentaristă cu multe premii, tânără regizoare și scenaristă cu vocație extinsă și în alte domenii (montaj, producție). Albul ocrotitor al peisajului invernal nu are nimic
din monumentalitatea unei deschideri care ar vrea să ne taie, pur și simplu, răsuflarea. Splendoarea imaginii semnate de Reinhold Vorschneider capătă repede și motivat semnificația unei răscumpărări a cenușiului imediat descoperit: casele părăginite, drumurile care, parcă, nu duc nicăieri, dintr-un orășel minier uitat de Dumnezeu, poartă urmele războaielor tăcute cu istoria noastră cea de toate zilele, unele știute, altele nu. Aici trăiește Matei, copil miner, protagonistul filmului, căruia autoarea îi dezvăluie, încă din titlu, cu o duritate asumată, identitatea. Când spui miner, știi la ce să te aștepți. Când îl legi de numele unui copil, ești de două ori pregătit. Nu ne pândește promisiunea vreunei adieri a fericirii. Există în lumea cinematografului o categorie de pelicule înregimentate, din rațiuni metodologice, în cea ce se cheamă filmele unui „coming of age”, altfel spus, ale trecerii de la copilărie la vârsta adultă, ale momentului maturizării, nu de puține ori dureroase, problematice. Poveștile mediocre au nevoie de o aglomerare a epicului, de multe acțiuni, pentru a sugera tranziția, schimbarea. Alexandra Gulea izbutește acolo unde alții se încurcă în lovituri dramaturgice. Nu i se întâmplă prea multe eroului său, un puști care trăiește cu bunicul, în absența mamei plecate să muncească în străinătate. Mici trăznăi de școală, apoi unele ceva mai boacăne, ce se vor solda cu o vizită forțată la psiholog (umbra lui Antoine Doinel din Cele patru sute de lovituri nu este departe), o exmatriculare. Reacția bunicului, supradimensionată (jocul lui Remus