Animaţia noastră la Bielsko Bela
La Bielsko Biela, străvechi oraş polonez ce-şi numără anii de mai bine de o jumătate de mileniu şi care te surprinde şi astăzi prin străzile sale înguste şi arhitectura sobră, prin aerul tihnit de aşezare provincială, undeva, nu departe de centru, există de 32 de ani, Studioul local, unul dintre marile ateliere de animaţie ale cinematografiei poloneze, binecunoscut alături de cele din Varşovia, Cracovia şi Lodz. Studioul figura printre obiectivele vizitei mele de documentare ziaristică în Polonia. Am întâlnit aici câţiva dintre realizatorii filmului de animaţie polonez şi am aflat că numele studioului figurează pe genericul a aproape 600 de scurtmetraje.
«Un film pe săptămână, cam astfel se naşte desenul animat la Bielsko Biela», îmi spune Adam Hajduk, redactor-şef al secţiei de scenarii. «Ne place să credem că sunt filme ce se adresează tuturor, la care, spunem noi, părinţii se pot duce şi fără copii sau copiii fără cei mari — deşi astăzi filmul de animaţie nu se mai multumeşte a fi o simplă parabolă, asemenea poveştilor sau basmelor, ci tinde să fie o oglindă a lumii contemporane». Filmele care mi-au fost arătate dădeau dreptate cineastului polonez, încercând sub forme diverse să se concentreze, ca orice artă majoră, asupra omului şi problemelor epocii sale. Pe când vedeam în sala de proiecţii a studioului câteva din recentele sale producţii — Impas, Zbor de noapte, Cutremur, Ottatul, Căţelul Recksio — mi se confirma o mai veche convingere: în zilele noastre, animaţia «distribuie» în rolul principal ideea, adesea o idee pe cât de adevărată, pe atât de incomodă. Lăsând la o parte aventurile unui căţeluş, de altfel atât de simpatic cum este Reksio, ce populează un întreg serial, nu poţi să nu meditezi la problematica unui film ca Impas, care prin variaţiuni desenate şi animate cu un deosebit simţ al ritmului şi culorii, aduce în dezbatere acuta criză a energiei lumii contemporane, soldată aici cu o moarte lentă a supercivilizaţiei. Zbor de noapte probează o altă constantă artistică a filmului animat polonez: calitatea umorului. Ridiculizarea infidelităţii conjugale, prin argumentele comediei, dă naştere unui film care vreme de 10 minute generează veritabile cascade de râs, fără să piardă nimic, dimpotrivă, din adresa sa morală. Alte filme văzute au demonstrat că regizorii, scenariştii, desenatorii, fie că fac filme de divertisment, educative, instructive, optează aproape intotdeauna pentru o idee de actualitate adesea luată chiar din domeniile mai putin accesibile ale ştiinţei, precum informatica, automatica, cibernetica. Toate filmele lor având în comun o mare libertate de expresie grafică.
Din sala de proiecţie am trecut în câteva din laboratoarele de creaţie ale studioului. Am aflat că două vechi cunoştinte, ştrengarii Bolek şi Lolek eroi de serial deveniţi în cei 16 ani de la debut familiari publicului din 80 de tări ale lumii sunt în aşteptarea unor noi episoade. Cineaştii polonezi resimt însă dispariţia, la începutul acestui an, a celui care a lansat ideea filmului, regizorul Vladislav Nehrebecki. Deşi serialul dispune la ora actuală de o întreagă rezervă de scenarii, continuarea lui este pusă sub semnul incertitudinii. Tot Adam Hajduk îmi spune: «Primul lungmetraj avându-i ca protagonişti (Marea călătorie a lui Bolek şi Lolek) a acoperit în numai 7 săptămâni de proiecţie toate cheltuielile realizării. Care să fi fost secretul unui atare succes? Motivul de inspiraţie care-şi are sursa în celebrul ocol al pămintului făcut de Jules Verne în 80 de zile, dar şi o muncă asiduă de peste trei ani susţinută de fantezia unor talentaţi desenatori.
În cele trei decenii de existenţă creaţiile studioului de la Bielsko-Bitla au obţinut nu mai puţin de 120 de premii în confruntări cinematografice internaţionale. Un palmares care vorbeşte de la sine de disponibilităţile artistice, de inteligenţa şi ingeniozitatea animatorilor polonezi.