Cele mai bune filme recente în care emoţiile explodează în gesturi şi imagini percutante vor fi reunite la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie), în secţiunea tematică Cuvintele sunt de prisos/ Words are Very Unnecessary.
Cu un titlu inspirat de versurile piesei Depeche Mode, Enjoy the Silence, secţiunea aduce 11 titluri care vor concura pentru premiul FIPRESCI, oferit de juriul Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film. Alte cinci filme vor fi proiectate în secţiunea Suspecţi de serviciu/ The Usual Suspects, dedicată regizorilor care şi-au adus primele filme la Cluj şi care fac acum parte din familia TIFF.„Ideea acestei secţiuni mi-a fost dată de două filme de anul trecut, din care cuvintele lipsesc cu desăvârşire: Moebius, drama psiho-sexuală a lui Kim Ki-duk, proiectată la TIFF 2014, şi The Tribe, provocatorul debut ucrainean din selecţia TIFF 2015, a cărui acţiune e plasată în lumea surdo-muţilor. Titlul, inspirat de versurile piesei Depeche Mode, Enjoy the Silence, s-a impus de la sine, dar asta nu înseamnă că cele 11 filme sunt mute. M-au interesat - şi a fost o provocare să le găsesc - acele filme în care vorbele sunt de prisos şi care mizează totul pe forţa şi fluxul narativ al imaginilor”, declară Mihai Chirilov, directorul artistic TIFF.După cum explică Mihai Chirilov, în unele filme nu se rosteşte absolut nici un cuvânt: Days of Gray, SF post-apocaliptic în decor islandez, desprins parcă din catalogul videoclipurilor celor de la Sigur Rós; Test, povestea primului experiment nuclear din stepa sovietică; Nude Area, explorare de-o senzorialitate incendiară a etapelor parcurse de un cuplu îndrăgostit din Amsterdam; Brazilian Dream, un visceral documentar dadaist cu imagini de-un suprarealism amuţitor.
În altele, se aud doar câteva replici din afara cadrului: Labour of Love, film de debut premiat pentru regie la Veneţia, 24 de ore din viaţa unui cuplu indian care lucrează în schimburi şi nu ajunge să se încrucişeze; Ruined Love, deliranta operă punk filipineză în care se cântă foarte mult, dar în care protagoniştii poveştii de dragoste – un criminal şi o prostituată – nu recurg la dialoguri.
Cuvintele sunt reduse la minimum în georgianul Corn Island, povestea unei insule plutitoare şi a destinelor care reproduc ciclul vieţii în natură; grecescul Forever, un soi de Scurtă întâlnire între două suflete însingurate care merg zi de zi cu acelaşi tren, argentinianul Dog Lady, în care o femeie a ales să trăiască la marginea societăţii, înconjurată de câini; Short Plays, omnibus – regizat, printre alţii, de Gaspar Noé, Apichatpong Weerasethakul, Carlos Reygadas şi Vincent Gallo – dedicat campionatului mondial de fotbal din Brazilia; Parabellum, o fabulă postmodernă despre sfârşitul lumii, în care un grup de argentinieni învaţă tehnici de supravieţuire într-un cantonament şi-n care eroul nu scoate o vorbă.
Cinci dintre foştii concurenţi la Trofeul Transilvania revin la Cluj într-o secţiune doar a lor, Suspecţi de serviciu/ The Usual Suspects, aflată la a doua ediţie. Cum competiţia este dedicată regizorilor aflaţi la primul sau al doilea lungmetraj, TIFF îşi propune să urmărească traiectoria celor pe care i-a descoperit.
Unul dintre ei este islandezul Dagur Kári, care a obţinut Trofeul Transilvania 2003 pentru Nói albinói şi Premiul Cinemagia 2005 pentru Dark Horse. Virgin Mountain, recent premiat la Tribeca Film Festival pentru Cel mai bun film, scenario şi actor, spune povestea unui bărbat care descoperă ce înseamnă să fii adult, la 43 de ani, atunci când se îndrăgosteşte pentru prima dată.
Chilianul Sebastián Silva, aflat la cel de-al şaselea lungmetraj, revine la TIFF cu Nasty Baby, cîştigătorul Premiului Teddy la Berlinale, un film care provoacă graniţele a ceea ce înseamnă să fii părinte. De la Cannes, din secţiunea Un Certain Regard, vine Amour fou, regizat de Jessica Hausner, în competiţie la TIFF 2002 cu Lovely Rita, iar în 2005 cu Hotel. Acţiunea este plasată în 1810, în Berlin, şi e inspirată de povestea adevărată a unui scriitor care decide să se sinucidă, dar nu singur. Miguel Cohan, cîştigătorul Trofeului Transilvania şi al Premiului pentru scenariu în 2011, cu Sin Retorno, aduce Betibú, un thriller din Argentina, în care o scriitoare de romane poliţiste noir este rugată de un ziar să scrie despre „cazul anului”, pentru a acoperi de fapt dedesubturile întunecate ale crimei. Michael Noer - Cea mai bună interpretare la TIFF 2013, cu Nordvest; Cea mai bună imagine în 2010, pentru R - revine cu Key House Mirror, o dramă de familie, în care o căsnicie de peste 50 de ani este pusă la încercare.
Festivalul Internaţional de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie 2015, Cluj-Napoca) este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Film şi Cultură Urbană. Cu sprijinul: Ministerului Culturii, Centrului Naţional al Cinematografiei, Primăriei şi Consiliului Local Cluj, Institutului Cultural Român, Consiliului Judeţean Cluj.
Parteneri instituţionali: Ambasada Statelor Unite, Ambasada Regală a Norvegiei, Ambasada Coreei de Sud, Ambasada Statului Israel, Forumul Cultural Austriac, Institutul Francez, Magyar Filmunió/ Hungarian National Film Fund, Japan Foundation, Ambasada Spaniei, Ambasada Suediei, Centrul Cultural German Cluj-Napoca, Delegaţia Valonia- Bruxelles.
Co-producător: TVR Cluj
Detalii: www.tiff.ro | facebook