Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



Cineclub Queer, la Cinema Arta din Cluj (11-13 octombrie)


     Aflat la cea de-a doua ediție, Cineclub Queer propune o selecție centrată pe filme LGBTQ+ care revendică și rescriu istoria cinematografului dintr-o perspectivă politică și socială intersecțională. Titlurile din acest program jonglează cu materiale de arhivă (fie ele personale sau oficiale), reintegrându-le într-un text audiovizual plasat la limita dintre ficțiune și documentar, cu scopul de a produce un nou discurs despre istoriile emancipării queer, feministe și rasiale ale secolului al XX-lea.
     Între 11 și 13 octombrie, Cineclub Queer organizează patru proiecții de film la Cinema Arta din Cluj-Napoca.
     Totally F***ed Up (regia Gregg Araki, 1993), primul lungmetraj al trilogiei Teen Apocalypse (care mai cuprinde titlurile The Doom Generation și Nowhere), prezintă o imagine necosmetizată a tinerilor queer din generația X, fiind puternic ancorat nu doar în angoasele epocii, ci și în contracultura nihilist-contestatară a acelor timpuri. Compus din 15 viniete, filmul urmărește dinamica și stilul de viață al unui grup de tineri din Los Angeles, ale căror căutări gravitează în jurul marilor întrebări ale existenței. Departe de estetica îngrijit-calofilă a filmelor cu adolescenți și de viziunea heteronormativă a genului coming-of-age, Totally F***ed Up propune o imagine inedită despre sentimentul de dezorientare al generației MTV, fiind printre primele încercări cinematografice de a dramatiza spiritul anilor ’90.
     În lipsa unor reprezentări fidele ale culturii queer nouăzeciste în mass-media, adolescenții din film pun mâna pe cameră și documentează singuri realitatea din jurul lor, prin mici interviuri și fragmente video. Mimând autoreprezentarea într-o lume în care personajele nu se regăsesc nici în mediile de difuzare mainstream, nici în cele queer, filmul lui Araki integrează fragmentele video confesionale filmate de protagoniști nu doar ca un artificiu estetic, ci și ca un mecanism de a împinge narațiunea mai departe. Deși cei șase tineri fac din propria lor identitate un prilej de a ocoli sistemul și de a-și crea o lume a lor, violența societății din care s-au autoexilat îi ajunge din urmă și-i învăluie fără scăpare.
     Filmul va fi proiectat pe 11 octombrie, de la ora 19.30, la Cinema Arta din Cluj-Napoca.
     Meeting of Two Queens, un scurtmetraj de 14 minute realizat de Cecilia Barriga, este o ficțiune biografică care construiește prin montaj una dintre cele mai mari fantezii cinefile ale comunității queer, reunindu-le pentru prima dată pe marele ecran pe Greta Garbo și Marlene Dietrich. Relația dintre cele două respectă tiparul unei idile clasice, iar modul creativ al cineastei de a îmbina fragmente din filmografia actrițelor accentuează tocmai emfaza iconică a gesturilor și a privirilor lor.
     Tender Fictions, un mediumetraj de 58 de minute regizat de Barbara Hammer, este o ficțiune autobiografică cu valoare de manifest intersecțional (feminist, queer, antirasist), care suprapune fragmente din trecutul cineastei peste elemente ale istoriei emancipării LGBTQ+ și ale istoriei filmului. În mod concret, regizoarea îmbină materiale filmate de ea însăși cu reportaje TV și înregistrări audio pentru a construi un discurs angajat care analizează resorturile genului autobiografic atât în scrieri diaristice, cât și în cinema.
     Cele două filme vor fi proiectate pe 12 octombrie, de la ora 17.00 (Cinema Arta, Cluj-Napoca).
     Despre debutul lui Jonathan Caouette cu filmul Tarnation s-a vorbit deseori în termenii apariției unei noi nișe în filmul de non-ficțiune, nișă pe care însuși regizorul o definește ca fiind mai degrabă un produs DIY (do-it-yourself), nu un documentar propriu-zis. Documentându-și viața încă de la vârsta de 11 ani pentru aproape două decenii, Jonathan Caouette colează timp de o oră și jumătate momente-cheie ale relației lui cu familia apropiată, ilustrând cauzele și etapele degradării psihice ale mamei lui, Renee. Compus din fragmente de home movies, secvențe din filme-cult, înregistrări ale căsuței vocale, scurte exerciții cinematografice realizate de cineast pe peliculă Super 8, fotografii, scrisori și decupaje din ziare, Tarnation este un film-jurnal care deschide o ușă către universul domestic al unei familii din suburbiile americane.
     Realizat cu un buget de doar 200 de dolari și montat în iMovie, filmul integrează încă din concept resursele limitate într-o estetică distinctă, care presupune un montaj rapid și utilizarea unor efecte de deformare și prelucrare a imaginii. Dincolo de procesul rememorării și al recuperării unui istoric de familie prin intermediul arhivei personale, Caouette abordează cu tandrețe trecutul tulbure al mamei și al bunicilor lui, discută deschis și empatic pe tema afecțiunilor psihice și se (re)construiește pe sine de-a lungul acestui proces. În acest sens, camera de filmat devine în Tarnation un instrument de (auto)cunoaștere, care poate fixa date și semnificații efemere pentru lecturi ulterioare.
     Tarnation va fi proiectat pe 12 octombrie, ora 19.30 (Cinema Arta, Cluj-Napoca).
     În The Watermelon Woman (primul lungmetraj din istoria cinemaului realizat de o cineastă lesbiană afro-americană), personajul principal, jucat de însăși regizoarea filmului, visează să-și dezvolte primul ei proiect de lungmetraj plecând de la biografia obscură a unei actrițe afro-americane din anii ’30, distribuită preponderent în roluri de doică pentru familiile burgheze și creditată în industrie doar cu numele de „Femeia-pepene”. Pornind de la rolurile din filmele hollywoodiene ale anilor ’30 care întăreau stereotipurile rasiale, Cheryl caută să reconstruiască din interviuri și materiale de arhivă parcursul biografic al misterioasei „Femei-pepene”, în ciuda practicii dominante a Hollywoodului din acea perioadă de a omite orice informație relevantă despre actorii afro-americani, fenomen care mergea până la excluderea aproape completă a acestora de pe generic.
     Procesul dificil de recompunere a biografiei ei devine pentru personajul principal o ocazie de a dezvălui și de a analiza cu umor modul în care producția și indexarea culturii de masă contribuie la perpetuarea raporturilor de putere din societate, având un rol decisiv în marginalizarea discursivă a categoriilor sociale vulnerabile. În acest fel, cercetarea protagonistei capătă sensul unui efort reparator de documentare și recunoaștere a contribuției artistice a unor figuri culturale esențiale care au fost private de voce, de identitate și de mijloacele autoreprezentării.
     Filmul va fi proiectat pe 13 octombrie, ora 19.00 (Cinema Arta, Cluj-Napoca)
     Toate proiecțiile vor fi urmate de discuții moderate de criticii de film Georgiana Vrăjitoru and Andrei Luca.
     Detalii: Cineclub Queer FB
(02.10.2019)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: andrei luca, cineclub queer, cinema arta cluj, filme lgbtq, georgiana madin

Opinii: