Când am văzut afişul filmului pe uşile cinematografului Studio, am crezut că am nimerit la o reluare a uneia dintre seriile cu piraţii din Caraibe, la o adică, parcă mă privea chiar Johnny Depp, cu pălăria măreaţă şi mărgelele atârnându-i printre laţe.
Când colo, era unul dintre protestatarii din iarna lui 2012, ales de regizorul Vlad Petri pentru a semnifica o componentă mai degrabă aventuristă, histrionică, în aparenţă bizară a unor gesturi cu încărcătură socială, deviate pe parcurs din motive pe care, poate, le va lămuri, cândva, istoria, atunci când va avea timp şi chef.
Documentarul de lung metraj nu şi-a propus asta, chiar dacă, la început, mărturisea autorul, plecase „de la premisa unui film foarte revoluţionar; fiind în mijlocul protestelor, nu puteam să le văd dinafară şi mi se părea că, efectiv, o să schimbe lumea lucrurile astea. Treptat, la montaj, ne dădeam seama de caracterul ăsta de performance, de spectacol, de transformare în altceva”. Asta ne omoară, spectacolul. Facem ce facem şi o dăm pe ludic, ca şi cum am pleca la luptă îmbrăcaţi în soldaţi, având grijă, însă, să avem în bocceluţă şi costumul de clovn.
Când e vorba de politică, tuturor le fierbe oala. Nu lipseşte tânărul cu discurs intelectual şi aer de Saint Just care a fost, preţ de câteva zile, eroul zilei şi în Piaţă, şi la televiziune, Claudiu Crăciun, o speranţă prea repede eşuată, devenită dezamăgire. Filmul nu insistă asupra personajului, omul nu este pitoresc, doar derutant, doct şi confuz. Alta ar fi direcţia din care ar trebui privit.
Imagine: Iulia Voicu