Revista „Film”nr 2/2023, ajunge în punctele de distribuţie în plin sezon estival, încercând să ţină pasul cu numeroasele evenimente cinematografice care au avut loc la finele primăverii şi începutul
.jpg)
verii. Ca de obicei, se încearcă o cartografiere a principalelor tendinţe vizibile în cinematograful naţional şi internaţional.
Una dintre trăsăturile marcate, mai ales prin selecţia şi palmaresul marilor festivaluri, este afirmarea cineastelor femei, aşa cum observă Dana Duma în editorialul ce poartă un titlu semnificativ, inspirat dintr-un hit al solistei Beyoncé, „Run the world girls!”(„Fetelor, conduceţi lumea!”).După remarca ” noul cântec subliniază, şi prin mizanscena videoclipului, combativitatea femeilor în epoca lui #MeToo”, ni se aminteşte că la Cannes trofeul Palme d` Or a ajuns la „franţuzoaica Justine Triet, pentru lungmetrajul
Anatomia unei căderi, iar la TIFF-ul clujean trofeul a plecat în Iran, răsplătind opera prima
Ca peştele pe lună, semnată de Dornaz Hajiha”. Şi tot la capitolul succese feminine se cuvine remarcată nominalizarea realizatoarei de origine română Teodora Ana Mihai la Premiile cinematografice anuale din Mexic, Ariel. Autoarea coproducției mexicano-româno-belgiene
La Civil înregistrează o performanţă: titlul semnat de ea este regăsibil la 9 categorii, pe o listă pe care se află şi celebrul Alejandro Gonzales Iñarritu cu
Bardo.
Analiza dinamicii feminin-masculin a inspirat dosarul numărului, „Bărbaţi cu pistoale”
. Masculinitatea atotputernică şi reprezentarea ei în filmul românesc fac obiectul unor texte-semnate de Angelo Mitchievici, Dinu-Ioan Nicula şi Adrian Ionescu- care trec în revistă producţii având drept protagonişti bărbaţi periculoşi, realizate înainte de revoluţie şi în ultimii ani.
Interviul numărului, realizat la rubrica Prim-plan de Mihai Fulger îl are drept protagonist pe
Bogdan Mirică, autorul unor filme ce reprezintă această tendinţă, precum
Câini sau recentul
Boss . Şi noul serial
Spy/ Master, inspirat de „cazul Pacepa” face obiectul analizei (din perspective diverse) unor texte de la rubricile „Micul ecran” şi „Agenda Multimedia”. Festivalurilor internaţionale şi naţionale le sunt dedicate multe pagini (vezi Cannes, TIFF, One World Romania, American Independent Film Festival, Festivalul Filmului European ). Nu lipsesc, din număr, rubricile „Cronica filmului”, „Cinemateca vorbită”, „Redescoperiri”, „Interferenţe”, „Cartea de film” şi „Sala de cinema”.
În acest număr semnează: Dana Duma, Laurenţiu Damian, Marilena Ilieşiu, Mihai Fulger, Angelo Mitchievici, Dinu-Ioan Nicula, Titus Vîjeu, Sanda Vişan, Luminiţa Comşa, Emil Vasilache, Adrian Ionescu, Valeriu Căliman, Marian Sorin Rădulescu.