Cel mai recent proiect al nostru este o inițiativă editorială de curatoriere a cinemaului românesc vechi și nou printr-o perspectivă filmologică proaspătă, aflată în căutarea unei conexiuni peste timp între cineaștii unor generații foarte îndepărtate. Proiectul se intitulează CINEPUB UNIVERSAL, care își propune redescoperirea și promovarea cinemaului românesc clasic de autor și se dorește a fi un pod diacronic între „vechiul” cinema românesc — valoros, dar prea puțin cunoscut de generațiile actuale - și cinemaul „viitorului” sau ceea ce putem numi post-NCR - alumni școlii românești de cinema

contemporane, precum și cineaști independenți, la început de drum sau total necunoscuți.
În următoarele șase luni, vom prezenta 14 lungmetraje, majoritatea lor filme din secolul trecut, care au fost apreciate de critică la vremea lansării, dar care nu sunt ușor accesibile unui public larg și au rămas practic necunoscute de acesta. Unul dintre motive ar fi faptul că majoritatea autorilor sunt cineaști non-mainstream, exponenți ai firavului cinema d’auteur al epocii respective, cenzurați sau chiar (auto)exilați, cum e cazul lui
Mircea Săucan.
Expunerea lor actuală este mică sau inexistentă, excepțiile fiind reprezentate de proiecții de nișă, doar la cinematecă, în întâlniri sau cluburi cinefile destinate unui cerc restrâns de audienți. Selecția de filme clasice este punctată și de câteva titluri care aparțin începuturilor NCR, precum
California Dreamin’ (2007) al regretatului Cristian Nemescu sau
Ryna (2005, r. Ruxandra Zenide), filmul care a marcat debutul în lungmetraj al actriței Dorotheea Petre, câștigătoarea premiului Un Certain Regard la Cannes în 2006 pentru următorul ei rol.
Cum altfel să deschidem șirul premierelor decât cu tenebroasa bijuterie a documentarului românesc,
Apa ca un bivol negru (1971), filmul colectiv care a marcat debutul generației ’70, proaspăt absolvenți la momentul respectiv ai IATC-ului, dedicat memoriei profesorului lor Victor Iliu — un cineast extrem de meticulos, trecut în obscuritate după revoluție datorită afiliațiilor sale politice.
Am ales să începem cu
Apa… drept un omagiu adus valorilor nu doar cinematografice, ci și filmologice ale trecutului, universal valabile și astăzi. Astfel însoțim premiera din această seară cu o primitoare și entuziastă cronică a unuia dintre cei mai importanți profesori ai școlii românești de film, filologul și filmologul George Littera, un model pentru multe generații de studenți, o figură ce se impune (re)descoperită de tinerii cineaști și cinefili ai momentului.
„Filmat pe viu, în tensiunea ascuțită a momentului, sub impulsul senzațiilor, impresiilor imediate, încă nedecantate, filmul acesta e dictat de realitate, aș zice, și scris cu un condei grav și calm, care asociază exactitatea reportericească cu pasiunea reflecției, documentul crud cu vibrația lirică, descrierea voit rece a faptului cu emoția copleștioare a confesiunii, constatarea cu implicarea.
Apa ca un bivol negru mi se pare o experiență singulară în contextul cinematografului nostru de până acum, și o experiență rodnică — încercarea de a transcrie o realitate găsită, încercarea de a restitui aparatului de filmat o demnitate fundamentală — cea a mărturiei. Și, nu mai puțin, acest film, izvorât din sensibilitatea autorilor lui la o tragedie colectivă, născut din conștiința nevoii lor de a fi prezenți, acest film a pornit din inimă reprezintă un gest de angajare morală venit din partea celei mai tinere generații de cineaști de la noi, dornică să respingă evazionismul și vechile superstiții locale, hotărâtă să vorbească despre viața celor în mijlocul cărora trăiește, acum, aici. Să aplaudăm călduros acest început, acest semn de bun augur” - (
George Littera, Cinema, nr. 6, 1971)
Proiectul
CINEPUB UNIVERSAL este finanțat de Centrul Național al Cinematografiei. Mulțumiri speciale se cuvin adresate și Uniunii Cineaștilor din România și Arhivei Naționale de Film.