La 35 de ani de la lansarea peliculei „
Moromeții”, regizată de
Stere Gulea, grație echipei Cinepub, filmul este completat cu o subtitrate în limba engleză și vine într-o rezoluție inedită, unică în mediul online.
„
Moromeții” este filmul românesc care a întregit și a amplificat ecourile unuia dintre cele mai mari romane din literatura noastră, romanul omonim semnat de scriitorul Marin Preda. Un film cu suflu social amplu, despre dispariția unei întregi clase (țărănimea) și al unui mod de viață tradițional la care, după anii ’50, nu se va mai putea reveni nicicând. Prin Moromete, această lume se cristalizează și

se esențializează pentru a fi transmisă mai departe ca într-o capsulă a timpului. Interpreții personajelor principale sunt strălucitori, meritându-și pe deplin premiile și ovațiile.
Pe fondul unor mutaţii sociale – care se vor dovedi ireversibile – filmul urmăreşte destrămarea unei familii ţărăneşti tradiţionale. Încercarea autoritară şi disperată a capului familiei – Ilie Moromete (
Victor Rebengiuc) – de a ţine pe loc această realitate, eşuează. Cu Ilie Moromete dispare un prototip social care a reprezentat secole de-a rândul societatea românească. Dispare de fapt o identitate care nu a mai fost înlocuită.
„În cazul ecranizării acestei capodopere, problema care m-a preocupat nu a fost aceea a aportului de personalitate, de originalitate, dorința de a mă „vedea”. Și nu numai eu, dar și operatorul, interpretul principal și ceilalți colaboratori, am avut o singură preocupare: aceea de a ne pune în slujba cărții, încercând să o transpunem cât mai fidel, în spiritul ei. Termenul de a „sluji” o operă literară nu ne-a dat senzația de subalterni, de diminuare a Eu-lui nostru. De aceea am vrut ca filmul să fie cât mai simplu. Aproape că îmi doream ca aparatul de filmat să nu se simtă, ci doar lumea romanului cât mai vie, cât mai necontrafăcută…” (Stere Gulea - Caiet prezentare film)

Proiectul lui Stere Gulea în ceea ce privește „
Moromeții” a fost îndeplinit. Majoritatea criticilor și a spectatorilor au remarcat naturalețea aproape de perfecțiune a lumii lui Moromete în filmul regizorului. Stere Gulea și-a dorit să urmeze îndeaproape cartea lui Marin Preda și să facă, după propria mărturisire, un film „clasic”, în sensul producțiilor lui
Liviu Ciulei. A reușit în ambele demersuri. „
Moromeții” este unul dintre filmele românești care au urmat cel mai fidel o operă literară, dorindu-și să fie un vehicul filmic pentru un univers atât de bine conturat și cu atâtea specificități ca cel al Moromeților, încât funcționa ca o lume perfect închisă în ea însăși. Dialogurile și expresiile verbale sunt redate aproape identic, totul în filmul lui Stere Gulea este „moromețian” în același fel în care este „moromețian” și în carte. Parcă la fel de conștient ca și creatorii lui, personajul Ilie Moromete, „țăranul-filozof” cum i s-a mai spus, face și el tot ce-i stă în putere să-și păstreze lumea intactă.
„Am spus ecranizare: e prea puţin. Fără să se îndepărteze prea tare de litera romanului, regizorul a tras lozul câştigător ce conţinea tocmai spiritul literaturii prediste. Urmărind riguros trama şi atmosfera psihologică inconfundabilă a universului ţărănesc din roman, se reează o operă independentă – filmică – de sine stătătoare, dar care cuprinde mănunchiul de semnificaţii, de dincolo de evenimenţial. Poate de aici rezidă şi marea forţă a filmului lui Stere Gulea.” (Bedros Horasangian –
www.aarc.ro )
Pentru Ilie, condiția țăranului este aceea de proprietar de pământ și de guvernatorul al propriei sale gospodării, familii și lumi. Numai că vremurile se schimbă alert, iar el trebuie să accepte în viața sa un nou membru, care îi și preia frâiele destinului: Statul. Nici perceptorul, ca reprezentat al noilor structuri apărute în viața satului, nici primarul nu reușesc să-l convingă pe Moromete să accepte această nouă autoritate. Singurul lucru care îl convinge că, într-adevăr, vremurile s-au schimbat, este trădarea propriilor copii, care îmbrățișează alte opțiuni de viață decât cele pe care și-a bazat Moromete existența: banii în defavoarea pământului. Arta lui Stere Gulea și a lui Victor Rebengiuc își dă aici măsura maximă, în felul în care redau căderea în sine însuși a personajului atunci când înțelege că pierderea lumii lui este un fenomen ireversibil.
Detalii:
cinepub.ro