Opinia criticului
„lon Truică este autorul filmului de grafică animată
Carnavalul, o interpretare liberă a poveștii «Fetița cu chibrituri» a lui Andersen, film distins cu mai multe premii internaționale. Recent, el a încheiat un nou film,
Cadoul, prin care își propune trecerea unui examen de virtuozitate. Regizorul încearcă, de data aceasta, să facă să vibreze sensibilitatea spectatorului, nu cu destinul tragic al unui copil orfan, ci cu sensul pe care și-I dă existenței sale, un manechin dintr-o vitrină. Acest personaj, predestinat parcă la indiferență, vrea să destrame tristețea unui băiețel de bronz din cupa căruia fântâna arteziană încetase să țâșnească. Manechinul pleacă în căutarea apei, iar în banda sonoră, compozitorul Radu Șerban pune accente pe bocănitul neomenesc al personajului. Manechinul străbate țara secetei, traversează țara focului, părăsește deziluzionat țara iluziilor în care făpturi de vis umplu ulcioarele «cu un nimic», dar care clipocește ca apa. Când manechinul se va întoarce, în sfârșit, cu cupa plină de apă, făcând să înflorească întregul drum traversat, spectatorul va înțelege că drumul lui este o Golgotă și că florile cresc, nu din apă, ci din sânge.” (
Lucia Olteanu, Cinema nr. 11, noiembrie 1973)
„lon Truică, în
Cadoul, evoluează în universul metaforei pure, a imaginii-idee, a parabolei abstracte. Manechinul său de lemn, călătorind într-un pustiu lunar, în căutarea apei, ne vorbește despre speranță, despre idealuri și despre sacrificiu. Poezia devine aici formă, semnificația filozofică prinde culoare. Desenul are o vibrație aproape de vibrația muzicii.” (
Dan Nestor, Cinema nr. 1, ianuarie 1974)