Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Reconstruction (1970)

Reconstituirea (1970)

100 min. - Drama - AG - 05.01.1970

Synopsis: Inspired by the short story with the same title by Horia Pătraşcu.

Director: Lucian Pintilie

Writer: Lucian Pintilie, Horia Pătraşcu

Stars: George Mihăiţă, Vladimir Găitan, George Constantin


Photo Gallery:

  • Reconstruction (1970)
  • Reconstruction (1970)
  • Reconstruction (1970)
  • Reconstruction (1970)
  • Reconstruction (1970)
  • Reconstruction (1970)
  • Reconstruction (1970)
  • Reconstruction (1970)
  • Reconstruction (1970)
  • Reconstruction (1970)
  • Reconstruction (1970)
  • Reconstruction (1970)
  • Reconstruction (1970)

Browse the entire gallery

Casting:

George Mihăiţă Vuică
Vladimir Găitan Ripu
George Constantin Procurorul
Browse the entire cast and crew

Produced By

 „Bucharest” Cinematographic Studio

Production info

Shooting: 23.08.– 23.10.1968, only exteriors, in Sinaia.Production expenses: Lei 3,326,454. 
Normal screen, black and white, 11 acts, 2924 m.

Distributors

Direction of Film Releases

Storyline

"Doi tineri care, într-o zi, s-au îmbătat şi s-au bătut sunt obligaţi, de „autorităţi”, în schimbul eliberării lor, să „reconstituie” în faţa unui aparat de filmat toată scena, să o ridice la rang de exemplu şi să furnizeze „materie de viaţă”, pentru un film educativ gen „Nu faceţi ca ei!”. O „simplă formalitate”, care sfârşeşte prin a erupe în tragedie. Adevarul dispreţuit şi manipulat se răzbună; apare un prag peste care nu se mai poate trece şi acest prag va fi moartea.
Pe terasa unei bodegi de munte, se strâng, ca într-un ring, personaje şi feluri de a fi exponenţiale pentru o întreagă lume şi pentru un mult mai vast scenariu. O lume sub semnul sarcinii şi al lui „misia-i misie” („avem sarcina să”...; „care e sarcina noastră, băieţi?”), o lume sub semnul formalului; al lui „să ne facem că” („ce facem noi e o simplă formalitate”), o lume sub semnul arbitrarului (jocul de-a „dă buletinul, ia buletinul!”), o lume defectă, în care oamenilor li s-a blocat accesul la scara autentică de măsură a lucrurilor, o lume fără criterii de valoare, o lume în care legea nu e decât tocmeală şi în care adevărul nu e decât o chestiune de conjunctură. O lume actuală, actuală, actuală. Şi, mai ales, o lume lipsită total de simţul responsabilităţii. Ni se potriveşte, încă, înfiorător de bine, ceea ce spunea Pintilie acum 20 de ani: „Pentru mine responsabilitatea este posibilitatea de a controla realitatea pe care o provoci. Reconstituirea este povestea unui caz de iresponsabilitate colectivă (se provoacă un eveniment, fără să i se prevadă consecinţele), iresponsabilitatea unei mulţimi care are raporturi false cu realitatea, pentru că îi lipseşte o informare corectă (informaţia corectă fiind primul grad al contactului cu realitatea!)”..." (Eugenia Vodă, vol. „Cinema şi nimic altceva”, 1995)

Trivia

Reviewer's Opinion
The screening of the movie in 1970 „represents year zero for the recognition of Romanian cinema world-wide”. (Dominique Nasta).
Reconstruction remains at the same time an important witness of the era it depicts. If ever communism is to try and assume, in Romania, any historical positivity, it will undoubtedly take 1968 as landmark – the moment of its maximum political and social liberalisation. Seeing this movie, representing exactly that moment, would be enough to convince us that such an assumption is derisory. History needs Art to prove its truth, like Art needs History to manifest its plenary spirit.” (Dan Stoica, Noul Cinema no. 3/1990)
 
Filmmakers' Opinion
„Pintilie's movie reveals, in the form of an apparently banalfact, the essence of a system whose servants become facilitators of a murder, confirming the monstrosity of the system they serve hand and foot." (Thomas Ciulei, Dilemaveche 3-9 July 2008)
„Extremely well shot and acted, rigorously and giving rise to many questions." (Tudor Giurgiu, Dilemaveche 3-9 July 2008)
„It reveals a principle that works very well in fiction, namely that any reality fictionally transformed on behalf of a „moral” purpose may dramatically be mirrored by reality. I see that every day with TV." (Corneliu Porumboiu, Dilemaveche 3-9 July 2008)
Reconstruction showed me for the first time on screen who we are and how — as Desmond Morris said — we spend so much time examining our superior impulses and an equal amount of time ignoring blatantly our fundamental ones." (Cristi Puiu, Dilema veche 3-9 July 2008)

Reconstruction (1970) - Photo