Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film





Dana Duma


  • Film critic
  • Născut(ă): 20.10.1951 la Braşov (Brașov)
Dr. Dana Duma is a film critic and a professor, teaching at the Bucharest National University of Theatre and Film. A member of FIPRESCI, she is a regular contributor to mainstream and specialized film press in Romania and abroad. Director of the Film magazine since 2013.
She published the books Self-portraits of cinema (1983); Gopo (1996); Woody Allen: a Bufoon and a Philosopher (2003); Benjamin Fondane. Cineaste (2010), The History of Romanian animation 1920-2020 (2020) Cinema in the digital era (2020), Gopo 100 (2023) and co-edited the anthologies Cinema 2000 (2000); Tendencies in European Cinema (2003); The Personality of Latin-American Cinema (2006). She collaborated at the international volumes 1001 Movies You Must See Before You Die (2003, Barron) and New Romanian Cinema (2019, Edinburgh University Press). She served as a FIPRESCI jury member in major international film festivals such as Venice, Berlin, Locarno, Havana, Valladolid etc.
 
mai mult...

Galerie foto


Cunoscut pentru:

Premii

  • 2017
Arhiva Națională de Filme - 60 de ani Diploma de excelență
  • 2021
UCIN Awards Academic Prize
  • 2023
UCIN Awards Revista Film Excellence Award

Articole și Interviuri

Amprenta stilului
Animația românească la răcoare
A opta, dar nu ultima dintre arte
Arta este produsă de o elită
​Atenție, nu sunteți oameni de zăpadă
Aventură şi cinefilie
Balanța
Balanța lui Pintilie: O lecție de libertate
Binefacerile digitalului
​Bun venit umorului care muşcă
​Candoare fără prejudecăţi
Cartea de film la noi – Eliza
Cel mai iubit dintre pământeni (1)
Cinematografia română a fost la Nyon vedeta festivalului
​Cosmosul şi serialele
Cronica unor zile care au zguduit estul
Cu fața spre public
Cu Radu Gabrea, după 20 de ani
​Documentar. Portrete ale contemporanilor noștri
Există o ştiinţă a serialului? Da!
​„Fantasia” ucenicului vrăjitor
Fascinantă și riscantă
Feerie și pedagogie
Furia: Tânăr și disperat în țara manelelor
​Gestul
Gheorghe Preda și exercițiile sale de uimire
​Gustul amintirilor
Hazul şi necazul păpuşilor
Ironia catifelată
Istoria ne-oficială
Lansare de carte la Cinemateca Eforie
​Laudă materiei
Maramureș International Film Festival 2015
Moravuri de tranziţie
Muntele cu glas de sirenă
Nae Caranfil confirmă, dar surprinde
„Nesiguranța este acea forță care ne obligă să încercăm”
Nu numai pentru copii, dar și despre ei
​O inimă încăpătoare
​O lume într-o sticlă
O parabolă cu accente personale
O victimă plină de umor
O viziune a sentimentelor
Pădureanca și spațiul mioritic
Pepe&Fifi
Poezie şi rigoare
Polul Sud
Privește înainte cu mânie
Profesiunea animator
Profesiunea: autor de cinema
Regizorii noştri filmează! – Cello maestro
“Femeia în roşu”: un film de Mircea Veroiu
​RosenEmil. Descriere a interiorității
Somnul insulei (1)
„Stare de fapt” - Un film de Stere Gulea
Eroismul și arta colajului – cronică de film „Muntele magic”
Apocalipsa globalizării și comedia corală - cronică de film ”Sieranevada”
Tocirea, după cinci ani de detenție
​Totul despre animația românească
Unde fugi, maestre?
Un film-concept
Un film cu o fată fermecătoare
Unica hippie—aristocrată a cinematografului nostru
Un thriller politic
Vinovatul
„Vinovatul” este povestea unei generaţii.
„Vreau să vorbesc despre lucruri eterne”
Vulpe vânător (2)
Drumeț în calea lupilor
A unsprezecea poruncă (1)
Harababura - cronică de film
Chiolhanuri şi lehamite
Craii de Curtea Veche – Cineaştii noştri filmează!
Craii de Curtea Veche
Femeia în roşu
Senatorul melcilor – Liderul nefast
O „poetică” incomodă
Un film-manifest
Un lung adio
Un microcosmos feminin - cronică de film ”Miracolul din Tekir”
​Un pod cu tâlc
Vocaţia poeticului
Vocile memoriei
Patetismul metaforei
Proba de etică mediatică - cronică de film ”Fixeur”
​Satisfacţiile experimentului
Satisfacţiile unui autor consecvent
​Serialul şi punctualitatea
Şansa de a fi noi înşine - cu Irina Miagkova
O accesibilă lume mirifică
​O amintire cu rang de metaforă
​O hartă a sentimentelor
O parodie de vacanță
​O poveste de iarnă
​O vacanță cu animația
​Omulețul și floarea lui
Ora documentarului: strigăte şi şoaptă
Noi văzuţi de ceilalţi. În Europa, pe Sena
6 filme, 5 debuturi la Studioul de film TVR
​Realismul fabulei
Regizorii noştri filmează! Natură moartă un film Dan Piţa
Pledoarie pentru a opta artă
”At the End of the Line”, special screening after 24 years
Arhiva Națională de Filme – 60 de ani
Revista Film nr.4 și ”Faust XX”, de Ion Popescu Gopo, la Cinematecă
”Când se lasă seara peste București sau Metabolism” – cronică de film
Investigaţie în registru soul - cronică de film
Anatomia compromisului - cronică de film
A apărut noul număr al revistei „Close up”
Revista academică ”Close Up”, numărul 1 / 2018
Nemăsuratul optimism al „omuleţului”
Lansare ”Close Up” la Ziua UNATC “IL Caragiale”
„Amintiri din epoca ecranului de argint”, de Ioan Pavel Azap și Doru Pop
„Ilustrate cu flori de câmp” și „Amintiri din epoca ecranului de argint” la Cineclub Film 22
Mircea Săucan, proiecții și lansare de carte la Cineclub Film
​Un eseu atașant
​Un Făt Frumos al viitorului
Un zâmbet îngândurat
​Viața nu e vis
A Book Dedicated to the New Romanian Cinema, Published in Great Britain
Înscrieri la masterul de filmologie de la UNATC – Facultatea de Film
Spargerea iluziei - cronica filmului “Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”
rEvolutions la Central European Film Festival Timișoara 2019
”Lovind o pasăre de pradă” de Iosif Demian, la Cineclub Film
​Tandru portret de femeie
Tehnologie, rafinament şi emoţie - cronică de film ”Călătoria fantastică a Maronei”
TIFF 2019 – Masă rotundă despre istoria comunicării cinematografice româno-chineze
Rigoarea divertismentului - cronică de film ”La Gomera”
IPIFF Indie 2019: Retrospectiva Ion Popescu Gopo
”A fost sau n-a fost?” și revista Film nr.4 la Cineclub Film
FILM Magazine no.2/2020
”Istoria filmului românesc de animație. 1920-2020”, realizată de Dana Duma
Oglinda unui gen centenar
A New Issue of “Close up”
Un tânăr de 60 de ani: GOPO
Lansarea cărții ”Istoria filmului românesc de animație. 1920-2020” la TIFF 2020
Dana Duma despre “Istoria filmului românesc de animație 1920-2020”
Zoltán Szilágyi: Întoarcerea liderului: între subversivitate şi luciditate
Film românesc și Competiție de scurtmetraje la ESTE FILM Festival
Animația autohtonă la TIFF 2020
#ScreeningHistory - 100 de ani de animație românească, celebrați la Animest.15
Programul și biletele la prima ediție Animest disponibilă în toată țara
A apărut Revista Film nr. 3 / 2020
Începe Animest.15, prima ediție a festivalului disponibilă online, în toată țara
În culisele Animest.15 - din ce orașe s-au văzut filmele de animație ale anului?
Revista „FILM” nr.4 / 2020, o ediție aniversară
Cineaşti în era digitală: dialoguri relevante despre cinematograful de azi
Discuții despre cinema cu Dana Duma
Dana Duma, Istoria filmului românesc de animație, 1920–2020, Editura Academiei Române, 2020
Cronică de film ”Berliner”: Despre oameni şi like-uri
Lansare “Romanian Cinema Inside Out: Insights on film culture, industry and politics 1912 - 2019”
Dana Duma în dialog cu Cristian Pătrășconiu
„Gopo 100”, noua carte a Danei Duma, se lansează pe 5 mai la Cinemateca Eforie
Gala Premiilor UCIN pentru 2022
Lansarea cărții „Gopo 100”
Nae Caranfil and The “Maximalist” Aesthetics
Un musical suprarealist
60 de ani de Animafilm, sărbătoriți la Cinemateca Eforie cu două animații cult
Lansare de carte: „Reprezentarea de gen în cinematograful românesc” de Iulia Voicu
The Animated Documentary as Narrative on Traumas