Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



​Unde ne sunt premiile?


     Ambiţia documentarului
     Animat de profesionişti siguri pe uneltele lor, făurit de regizori, operatori, in­gineri de sunet ce cunosc temeinic toate secretele meseriei, documentarul românesc contemporan a înregistrat, într-o existenţă de peste trei decenii, izbânzi notabile, consfinţite de atâtea şi atâtea ori cu laurii a importante com­petiţii cinematografice. Au fost remarcate astfel, de-a lungul anilor, în cele mai diverse confruntări din ţară şi de peste hotare, nu numai «originalitatea, inspiraţia şi lipsa de uniformitate în stil» a unor filme din speciile de bază ale genului (această precisă caracterizare a lui Georges Sadoul ridicase cândva la cote apreciabile tonusul vital al nonficţiunii autohtone), ci şi valoa­rea tehnică şi educaţională a scurtmetraje­lor strict specializate, respectiv a peliculelor ştiinţifice, turistice, de protecţia muncii, sportive etc.
     Succesele trecutului, ca şi evidentele calităţi etalate de unele dintre înfăptuirile prezentului, ne insuflă speranţa în posibili­tatea unor noi şi prestigioase reuşite vii­toare; până atunci, să încercăm a arunca o privire, fie şi sumară, asupra situaţiei ac­tuale nu tocmai înfloritoare la capitolul consacrărilor oficiale. Trebuie spus de la bun început, că nu considerăm cupele, diplomele sau medaliile, inclusiv cele internaţionale, drept barometre axiologice in­failibile; obţinerea de distincţii, o ştim cu toţii, se dovedeşte astăzi o întreprindere dependentă de multe ori de factori extrem de subiectivi şi de imprevizibili, ca să nu zicem altfel. Peste tot în lume întrecerile profesionale devin pe zi ce trece mai strânse şi mai pretenţioase, iar docu­mentarul n-are cum se exclude rigorilor general consimţite ale concurenţei. Într-un atare context, diminuarea treptată a numă­rului recompenselor cu adevărat însemnate cucerite de realizatorii de la «Sahia-Film» apare ca un fenomen explicabil şi chiar previzibil.
     Explicabil nu înseamnă însă şi accepta­bil. Pentru că, mărturisite ori ba, pretenţiile noastre ale tuturor faţă de producţiile de nonficţiune se asociază inevitabil amintite­lor biruinţe de ieri; că documentarul s-a situat în momentele sale faste în avangarda ecranului naţional, rămâne încă un amă­nunt esenţial peste care nu se poate trece uşor. Marea majoritate a cineaştilor afirmaţi plenar atunci sunt şi acum la datorie, lor alăturându-se pe parcurs forţe creatoare proaspete şi entuziaste. Şi, ceea ce apare cu deosebire evident, în destule filme iscălite de autori din vechea şi din noua generaţie, pot fi desluşite în continuare notaţii pre­ţioase de autentic cinematograf, pot fi descoperite trăsături specifice, ce atestă o cunoaştere profundă a materiei şi a for­mulelor genului.
     Dar, dacă lucrurile stau într-adevăr aşa, unde ne sunt premiile? Întrebare deloc in­sidioasă, ci doar simplă şi firească. Sau, cu alte cuvinte, de ce, dacă meşteşugul reali­zatorilor atinge cote ridicate, inserarea în circuitul internaţional al valorilor se produ­ce atât de greu? De ce, la principala reuniune europeană a scurtmetrajului, în speţă la Festivalul de la Oberhausen, documen­tarul românesc face, de câţiva ani buni, pură figuraţie? De ce filmul ştiinţific, altădată un concurent redutabil, a slăbit şi el ritmul? Şi ar fi destul de lesnicios să lungim lista «de ce?»-urilor.
     Importantă mi se pare însă, nu atât for­mularea de interogaţie, cât găsirea de soluţii. lar acestea se află nu în condeiele croni­carilor, ci în agerimea privirilor «oamenilor cu aparatul de filmat». În capacitatea lor de a observa, dar în cazul documentarului nostru, oarecum paradoxal, şi în capaci­tatea de a renunţa. A renunţa la unele mijloace de expresie perimate, înveşmânta­te în haine formal strălucitoare; a renunţa la comentariile greoaie şi inoportune; a renunţa, printre altele, la contrafacerea cu virtuozitate a unor variaţiuni pe teme excesiv de bătute. Căci nota cândva un ilustru specialist al domeniului, «documentaristul nu e nici luptător, nici cabotin; el e mai curând un profet, preocupat de implicaţiile cele mai largi ale apropierii dintre oameni, un propagandist ce se do­vedeşte un convingător instrument al timpu­lui său».
     Scriam în numărul trecut al revistei des­pre posibila renaştere a şcolii documenta­ristice româneşti. În pofida oricăror apa­renţe contrare, consideraţiile de mai sus nu sunt altceva decât o nouă afirmare a acestui deziderat.
(Cinema nr. 7, iulie 1981)

Tags: documentarul romanesc, olteea vasilescu, sahia film

Comments: