Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Un meci imposibil


     Interpreți și roluri
      Alergătorul de cursă lungă al cinematografiei noastre izbutește, Ia anumite popasuri, să-și adjudece acele teme ce s-au lăsat așteptate tocmai pentru că nu fac casă bună cu „prima tinerețe”. Cum ar fi, în cazul de față, prietenia, fraternitatea dintre doi bărbați, motiv care, și datorită partenerului, Marin Moraru surclasează tema paralelă a relațiilor dintre victimă și călău. La capătul unui lung arc de timp, stările celor doi prieteni se bat, în fond, cap în cap: Tom (Marin Moraru) vrea să uite grozăviile trecutului, de aici și masca sa impasibil-zeflemitoare de la începutul filmului („măi, Tom, ce te-ai fi făcut tu fără mine?” „Parașutist...”) ce trădează încăpățânarea de a trăi, dar în prezent; Andrei (Sergiu Nicolaescu) este, în schimb, numai îndârjire, îndârjire a dobândirii revanșei morale („au trecut ani, dar și azi trăiesc coșmarul zilelor de atunci, umilința de atunci”). Din dragoste pentru vechiul tovarăș de suferință, Tom — Marin Moraru — își învinge omeneasca teamă în fața meciului răzbunător. Treptat, treptat, pe chipul său se instalează îngrijorarea paternă, afecțiunea, tandrețea, dorința de a-și susține prietenul precum odinioară, în lagăr, în momentele înfruntării lui Gebauer. Probabil că aceasta a fost și una dintre rațiunile pentru care Tom, cel din anii tinereții, nu a avut nevoie, în film, de un alt interpret (pre­cum perechile Constantin Brânzea — Sergiu Nicolaescu, Marian Culineac — Mihai Vasile Boghiță). Regăsirea sentimentelor fundamen­tale, în cazul lui — dăruirea, solidaritatea — singurele care l-au ținut în viață în ceasurile vrăjmașe de odinioară, a fost suficientă pen­tru a realiza racordul cu trecutul. Ai zice că acest bărbat, odată salvat din infern, împovă­rat de amintirile de acolo, a interzis oricărei întâmplări ulterioare dreptul de a deveni, cândva, o alta aducere aminte. De aici, para­doxala egalitate a chipului de acum Si a celui de atunci. Dar pentru a exista, pe ecran, un astfel de om trebuie, mai întâi, să se afle un actor cu numele de Marin Moraru.
(Cinema nr. 2, februarie 1983)

Tags: cronica de film, interpreti si roluri, magda mihailescu, marin moraru, ringul film, sergiu nicolaescu

Comments: