Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



„Pagini de istorie”


     Pagini de istorie ale echipei Mandric (scenariu şi regie), Fernoagă (asistent de regie), Belici (montaj), Ghidali (operator) depăşesc categoric evenimentul, festivitatea şi pot impulsiona — prin faţa lor artistică reală — dezvoltarea unui gen cinematografic de mare frumuseţe, de mare emoţie. Nu m-aş grăbi să numesc acest gen „filmul de arhivă” — cum o fac cu împăcare spiritele clasificatoare, mulţumite ori de câte ori au ocazia să catalogheze uşor, fiecare operă — ele însele robite mecanismelor arhivisticii, pentru că n-am înţeles niciodată de ce se utilizează termenul de „arhivă” în arta filmului. Cinematecă — de la bibliotecă, da! — dar arhivă?
     Frumuseţea filmului lui Mandric constă în vibraţia cu totul deosebită a apelului său la memorie, bazat pe documente de mare sugestie. Într-una din primele fraze ale comentariului, E. Mandric califică „memoria documentului alb-negru” drept „necruţătoare”. După vizionarea Paginilor de istorie — constaţi că, în privinţa „alb-negrului”, eşti în posesia unei bogăţii adjectivale mult mai întinse: de la „necruţător” la „tandru”, de la „exact” la „extraordinar”, de la „realist” la „fantastic”. Fireşte, aici nu facem stilistică — nu vreau să spun decât că filmul ara o gamă emoţională largă, în toate registrele, epic şi liric, sarcastic şi patetic. Nu exagerez când scriu că, în timpul proiecţiei, memoria a fost vie, a trăit, adică am simţit-o respirând şi pulsând, „în flux”, cum ar spune poetul, sanguină şi nervoasă, deseori umilită de peliculă, alteori orgolioasă, ca o femeie fidelă. Într-un cuvânt — a fost sugestionată. De ce subliniez a doua oară acest cuvânt? Fiindcă în acest gen, în această împărţire a documentului şi a exactităţii unde ochiul cere imperios imagini clare, nete, fără echivoc, obiective — arta se impune tot prin legile ei, adică din umbra exactului, din sugestie, din particularul gravid de semnificaţii, din imaginea care, fără a cuprinde totul, spune mai mult decât totul. Uneori sugestia foloseşte necunoscutul, alteori — straniul, de multe ori — senzaţionalul. Fără acestea, memoria adoarme, nu mai reţine nimic, „generalul” o plictiseşte, şi din femeia credincioasă, frumoasă, încântătoare, prin jocul asociaţiilor, devine o baborniţă cicălitoare. În cea mai bună tradiţie a „viziunii reportericeşti” — E. Mandric nu a evitat ineditul, unicul, uimitorul, documentul teribil care, cum spune Bogza, „îţi crapă capul”... Bombardarea Bucureştiului de avioanele hitleriste în zilele lui august '44 e surprinsă formidabil, fără teamă ipocrită de absurd — şi scriu „surprinsă”, pentru că a descoperi prin vraful de documente ale „arhivei” această imagine şi nu alta e o problemă de inspiraţie şi cere „ochi” de artist: un om traversează fostul bulevard Elisabeta — numai ruină şi fum — ducând în braţe... un manechin dintr-un magazin de confecţii! De ce un manechin, ce era în mintea acelui om — nu există răspuns, doar metafora pătrunzătoare a apocalipsului creat de barbaria teutonă. Din aceeaşi cultivare insistentă a sugestiei în locul generalităţii fără relief s-a născut cel mai pregnant leit-motiv al filmului: chipurile oamenilor care au făcut revoluţia populară sub conducerea Partidului. E. Mandric a „lucrat” cu un simţ fin de cineast prin prim-planuri de mare expresivitate căutând insistent ochii şi feţele luptătorilor, înţelegând că ele dau dimensiunea cea mai amplă a unei epoci. De neuitat sunt ochii mulţimii ascultând cuvântările conducătorilor de partid, ochii minerilor în timpul discuţiilor, sub ninsoare, cu tovarăşul Gheorghiu-Dej în Valea Jiului, feţele lor, la ieşirea din abataje, după o muncă eroică... O a doua linie de transmitere a sugestiei este montajul — trepidant, nervos, cuprinzător. Un exemplu: concertul dirijat de George Enescu la Ateneu. E. Mandric nu s-a ferit „să lungească” episodul, să folosească trei planuri lungi (pe o peliculă uzată, cu o lumină şovăitoare care-i dă marelui muzician un nimb de demiurg învăluit în abur, pentru ca racordul brusc al concertului cu frontul, cu atacul trupelor noastre să ne plaseze pe o nouă orbită de sentiment, propulsându-ne spre tărâmul rar atins al poeziei. E un „punct de foc” al filmului — dar mă întreb câte asemene documente dorm nedescoperite în „arhivă”, aşteptând să fie conectate de inspiraţia cineaştilor, pentru a deveni — potolit vorbind — memorabile. 

 
(Cinema nr. 9, septembrie 1964)

Tags: cronica de film, eugen mandric, pagini de istorie film, radu cosasu

Comments: