Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Mariana Mihuț − Un portret antologic


     Galeria tragico-grotescă a anilor '20, populată cu personaje ce compun o lume deșartă într-un bâlci caragialesc în care cei ce luptă pentru adevăr au doar dreptul de a plăti cu viața, această galerie, precis sintetizată de filmul după Camil Petrescu al lui Șerban Marinescu, cuprinde și schița unui personaj de fundal ― actrița Emilia Enăchescu — „pentru prieteni, Mimi”.
     E un contur uman (adesea prezent în viața subterană a lumii interlope din epocă) ce apare în filmul Cei care plătesc cu viața descins parcă dintr-o schiță de Toulouse Lautrec. Cu o lentoare calculată în mișcări, dar ascuțită la minte și impertinentă când e vorba de intrigă și interese, fără scrupule și pudoare, naivă, dar și odioasă, inspirind dispreț, dar și îngăduință, adulată în tinerețe, greu de suportat acum, spre bătrânețe, cu aerele ei de fetișcană alintată, tradând orice și pe oricine (până când și pe marea ei iubire, Titi), instinctiv șireată, Mimi, care „a jucat cochete la Național”, dar e implacabil uitată, nu știe sau nu vrea să știe că pentru ea și-a pus capăt zilelor tatăl însetatului de adevăr Gelu Ruscanu. Dintre toți cei din jurul său, vinovați de moartea adevărului, Gelu Ruscanu o alege pe ea pentru a-i descoperi gestul de revoltă împotriva unei lumi hâde. Personaj obscur, Mimi devine astfel simbol. Controlându-și în permanență expresia trăirii personajului și urmărindu-i cursul nemărturisit al intențiilor, dispusă să facă tot ceea ce necesită rolul, Mariana Mihuț recompune personajul Mimi dintr-un studiu elaborat, interpretându-i mișcările gândului cu o veridicitate inegalabilă. Elasticitatea glasului dă actriței posibilitatea de a-și modeIa cele câteva replici atât de variat încât prezența ei fascinează, iar personajului îi aduce date suplimentare pe care economia filmului nu i le permite. Datorită interpretei, care are marele merit de a ști nu numai să-și cunoască personajul, dar și pe acela de a ști să-i dea lumini și umbre din numai câteva gesturi, Mimi devine nu doar un contur de fundal ci o prezență vie de prim−plan, a cărei existență e proprie lumii diforme căreia îi aparține.
     Cu inteligență și talent, Mariana Mihuț face și de aceasta dată dovada faptului că pentru ea filmul e un întreg coerent în care fiecare trebuie să contribuie pe măsura întregului talent.
 
 
(Noul Cinema nr. 12-1/1990)

Tags: cei care platesc cu viata, cronica personaj, luminita comsa, mariana mihut, serban marinescu

Comments: