Cronică imaginii la Castelul din Carpaţi
Exista în
larba verde de acasă — prima colaborare a regizorului
Stere Gulea cu operatorul Valentin Ducaru — o secvenţă minunată: finalul, în care imaginea izbutea să dezvăluie sensurile profunde ale tramei şi, în acelaşi timp, să invite spectatorul la reconsiderarea intenţiilor stilistice ale întregului film din perspectiva ultimelor cadre.
Există în
Castelul din Carpaţi două asemenea momente: începutul (pregenericul) şi secvenţa de la han, momente esenţiale nu atât pentru înţelegerea acţiunii, care prin simplitatea ei nu pune probleme, ci pentru definirea parametrilor acestui film, care nu se vrea nici realist, nici fantastic, nici istoric, nici de anticipaţie ştiinţifică, nici de inspiraţie originală, nici ecranizare după Jules Verne, ci o îmbinare a tuturor acestora. Construite aproape simetric pe o succesiune interior-exterior-interior, secvenţele amintite fac trecerea de la realitatea cea mai concretă la un fantastic izvorât parcă din mijlocul acestei realităţi. În ciuda unor deosebiri de tonuri cromatice (calde în prima, reci în a doua) şi de cursivitate, datorate momentului acţiunii — în mod firesc expoziţiunea este mai cursivă decât punctul culminant — începutul şi secvenţa de la han au o seamă de elemente comune care le fac să se detaşeze clar de restul filmului ca nişte puncte de reper. Este vorba în primul rând de importanţa obiectelor a căror materialitate devine aproape palpabilă. Abilitatea operatorului este cu atât mai mare cu cât nici unuia dintre aceste obiecte nu li se acordă planuri detalii, ci ele există în planuri de ansamblu sau generale, sunt acolo, se văd, trăiesc, având fiecare o viaţă şi o consistenţă proprie. Un măr, o carte, un vraf de cărţi, o sobă de teracotă, o cupă de cristal, o masă de lemn grosolan, câţiva peşti uscaţi, o tingire de aramă, un pahar de sticlă se constituie în elemente definitorii pentru cele două medii: unul rafinat — celălalt frust, unul intim — celălalt public, unul cald — celălalt rece. Lumina contribuie şi ea la această impresie — gălbuie, filtrată printre draperii verzi şi reflectându-se în luciul mobilelor casa lui Frîncu), albicioasă, crudă şi absorbită de pereţii proaspăt văruiţi (la han).
Apoi, brusc, în acest univers cât se poate de real, de concret, se instalează fantasticul, introdus de ambele dăţi prin personajul marchitanului. Aerul se tulbură, contururile îşi pierd precizia, obiectele — funcţionalitatea, devenind semnele unui scut obscur şi ale unui viitor incert. Peste toate pluteşte o aură de mister, misterul castelului din vârf de stâncă. Însuşi marchitanul pare că e şi nu e, că a apărut de niciunde ca să dispară pe negândite.
M-am oprit asupra acestor două secvenţe nu pentru că în rest imaginea lui Valentin Ducaru nu ar fi frumoasă (rafinate combinaţii coloristice, un simţ deosebit al peisajului), ci pentru că aceste secvenţe îmbină perfect realul cu fantasticul, demonstrând cum ar fi arătat acest film dacă şi-ar fi ţinut cu adevărat promisiunea făcută în generic — un film inspirat de romanul lui Jules Verne.