Filmul lui
Dinu Cocea beneficiază de o idee preţioasă, idee care, formulată ar putea să răsune în conştiinţele noastre ca un apel patetic: nu lăsati căţărătorii să se caţere, mai cu seamă nu îi lăsaţi s-o facă trecând peste cadavre, peste cadavre la propriu, nu la figurat. În jurul acestei idei, scenariştii -
Mihai Opriş în colaborare cu Dinu Cocea şi Gabriel losif Chiuzbaian — au construit, cu o vizibilă vocaţie a suspansului, povestea unui proces. Încă din generic — foarte bine tensionat, foarte bine ritmat — ni se comunică mobilul procesului şi ni se prezintă părţile: într-o galerie de mină un om moare sufocat, lăsând în praful de cărbune urma mâinilor care se agaţă încă şi încă, o urmă acuzatoare care cere să se facă dreptate; într-o celulă, un om cu înfăţişarea blajină, cu privirea limpede, albastră, tipul şi chipul clasic de nevinovat, aşteaptă să fie chemat la judecată. Interesul nostru este gata şi bine stârnit, ni s-a comunicat scurt şi cuprinzător în imagini clare că, de fapt, lucrurile sunt departe de a fi clare, am fost puşi în gardă că «aici se întâmplă ceva», că avem de a face cu un mister ce se cere dezlegat. Senzaţia aceasta de mister se accentuează în prima secvenţă a filmului. Suntem în plin proces, dar şi în plină derută: două depoziţii care se bat cap în cap, o declaraţie neaşteptată, un dubiu, şi instanţa amână pronunţarea. În scenă a intrat un al treila personaj, directorul exploatării miniere, şi acest om dezinvolt, plăcut la înfăţişare, tip de director care se ocupă şi se preocupă de toţi şi de toate, acest pozitiv prea pozitiv poate, mută centrul de greutate al filmului dinspre raportul victimă-acuzat spre raportul nou creat între el şi judecător. Căci judecătorul acesta puţin ţeapăn, puţin absent, aparent naiv şi timid; este primul care simte în numele nostru că ceva nu e în regulă în prea pozitiva persoană a directorului. De aici încolo totul devine un joc — clasic — între bănuit şi bănuitor.
Dinu Cocea şi-a construit filmul pe schema suspansului psihologic foarte potrivită acestui film-caz şi pe care regizorul o foloseşte cu pricepere. Cu pricepere şi cu o bună cunoaştere a legilor genului, el deschide şi închide piste false, face să funcţioneze rând pe rând speranţa şi teama, descurajarea şi eşecul, victoria şi renunţarea fiecărui personaj implicat în proces, şi creează, de fapt, prin această construcţie, un bun spectacol cinematografIc. Numai că, în toiul acestui spectacol se pierde tocmai miza: cazul. Miza acestui film era acel om ce pierea sufocat în adângul galeriei. El era mina de aur a filmului. El era dovada, proba supremă a pericolului ce zace în dorinţa de căţărare. El era principalul cap de acuzare în acest proces pe care autorii îl intentează carierismului. El era proba, o tristă probă materială a faptului că da, acest carierism poate deveni, fie şi din greşeală, fie şi din întâmplare, fie şi cu ajutorul unei neşanse, criminal. Abandonarea mizei dă filmului o altă turnură. El nu mai comunică cu noi pe linia dreaptă a mesajului său, ci prin meandrele acestui joc dintre bănuit şi bănuitor. El îşi părăseşte nota patetică pentru cea simplu procedurală. Procesul intentat carierismului se suspendă, în locul lui se instalează un proces obişnuit de «dovedire a vinovaţiei», soldat în final cu o binecuvenită pedeapsă. Mobilul se schimbă, nu mai avem de a face cu procesul unor
mijloace, ci cu acela al unui
scop. Condamnabilă, în cele din urmă, apare, în cazul de faţă, dorinţa directorului respectiv de a ajunge în Bucureşti, şi nu mijloacele pe care le foloseşte.
Ceea ce pierde pe linia principală a filmului, Dinu Cocea încearcă, şi reuşeşte să câştige în detaliile lui. În relaţiile secundare dintre personaje, în acţiunile paralele celei principale, în micile amănunte de viaţă. Aş spune chiar că centrul de greutate al filmului se mută în aceste mici amănunte. Semnificative. În acel stop-cadru al bătrânei ţărănci, mama celui mort, aplecată să sărute mâna binefăcătorului; în zâmbetele mândre sau temătoare ale mamei directorului — admirabil interpretată de
Tanţi Cocea, cuceritor frumoasă, cuceritoare pe rol de mamă grijulie; în micile momente «de familie» jucate cu candoare şi prospeţime de
Valeria Seciu pe rol de soţie a judecătorului. Filmul lui Dinu Cocea are multe adevăruri cotidiene şi suma lor creşte cantitatea de autenticitate a filmului, reuşeşte să imprime o pecete anume: aceea a firescului, a vieţii obişnuite, împlântată ca un protest în miezul acestui caz neobişnuit. Un mic adevăr este personajul inginerului Varga — interpretat de Constantin Guriţă, adevăr despre laşitatea «cu acoperire»; un mic adevăr aduce soţia inginerului — din care
Gilda Marinescu face un personaj contradictoriu, puternic şi slab în egală măsură, împărţit între simţul dreptătii şi spaima de urmările acelei dreptăţi, personaj cu valenţe tragice pe care actriţa le acoperă cu prisosinţă; un mic adevăr poartă în sine acel băiat vesel şi fără probleme — fotbalistul — un adevăr din nou despre teamă şi curaj şi amestecul lor, personaj din care
Constantin Diplan construieşte cu un farmec mai degrabă acrişor, foarte potrivIt rolului, tipul de «băiat bun», scos din schemele obişnuite; un mic adevăr este acea fată blondă interpretată de o neprofesionistă (Dorina Apetroaei pe numele ei), adevăr despre candoare şi cinste cuceritoare. Dincolo de aceste adevăruri, situaţii sau personaje secundare, dincolo sau, mai bine spus, în prelungirea lor, se află principalii: judecătorul şi directorul. Binele şi răul, Justiţia şi încălcarea ei. În rolul judecătorului,
lon Caramitru, mai favorizat de partitură, reuşeşte să-şi construiască personajul fără efort, ba chiar cu o tentă de farmec, deşi fără prea multe nuanţe, sub nivelul de subtilitate al acestui actor care excelează în subtilitate.
Mai puţin «servit» de rolul său, în mod prea vizibil şi dintru început dubios, George Motoi reuşeşte totuşi să-şi creeze «momentele» sale şi ele se află mai cu seamă, şi nu întâmplător, în partea finală a filmului. Nu întâmplător, pentru că acolo i se oferă personajului şansa acţiunii. Între aceste două personaje se încheagă o relaţie rece, de joc cu sânge rece, rece la suprafaţă însă, pentru că dedesubtul ei fierbe, pe de o parte, teama celui bănuit, pe de alta, spiritul justiţiar şi — de ce nu? — orgoliul profesional al tânărului judecător. Relaţie însă care nu reuşeşte să se desprindă cu totul din coaja unui anume tipic.
În general, filmul lui Dinu Cocea se bucură de ceea ce se cheamă o distributie prestigioasă:
Radu Beligan,
Octavian Cotescu,
Gheorghe Cozorici,
Colea Răutu,
Draga Olteanu-Matei, actori care îşi pun tot talentul şi farmecul personal în crearea unor roluri convingătoare, chiar dacă secundare. O echipă bună de colaboratori dintre care i-aş cita cu precădere pe Octavian Basti — imaginea, lulia Gabrea — montajul,
Richard Oschanitzky — muzica, oferă filmului o ţinută profesională serioasă în general, cu momente de strălucire pe alocuri, cum ar fi de pildă genericul, finalul sau momentele de subliniere a tensiunii dramatice.
Cu o mai mare putere de concentrare asupra temei, cu o mai mare grijă faţă de fondul problemei,
Instanţa amână pronunţarea avea şansa să se înscrie în rândul filmelor noastre importante, ale acelor filme care cutremură cu adevărat conştiintele. Aşa cum ni se prezintă, el este un film în stare să stârnească interesul, un film care atinge o problemă importantă a existenţei noastre, chiar dacă nu-i pătrunde toată profunzimea sensurilor, un film util în peisajul unei cinematografii care-şi propune, printre altele, să cuprindă cât mai larg, larga arie de probleme ale prezentului nostru.