Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



​„Fiul munţilor” – cronică de film (1)


     Film de aventuri cu destinaţie expresă, pentru copii mici, eventual mijlocii, în niciun caz mari. N-am găsit această indicaţie în pliantele publicitare, nici pe afiş, dar o propun ca utilă, pentru eficienta difuzare a filmului lui Gheorghe Naghi, re­gizorul care ne-a câştigat consideraţia, după ecranizările din Caragiale, prin deci­zia de a se dedica aproape în exclusivitate filmului pentru copii. Nu oricum, ci variind mereu sursele şi categoria exactă de adre­sanţi. De aceea el nu ne lipseşte niciodată de plăcerea unor surprize. De pildă, pri­mele cadre ale filmului de faţă nu ne sugerau o destinaţie atât de precisă, cum am propus în primele rânduri ale cronicii. Carmen Maria Strujac, într-o formă strălu­citoare, în holul unui modern hotel montan (recunoaştem Durăul), filmată cu dexteri­tate, în converaţie cu Aurel Giurumia, el dându-se drept turist englez pasionat de filologia romantică, în timp ce ea e cu fiica în excursie, această secvenţă introductivă nu anunţa neapărat un film pentru şoimi.
     Părăsind Durăul, în drum spre cabana Pâcla, falsul englez, autentica localnică şi fetiţa ei nu găsesc poteca cea justă, dar noi descoperim adresa exactă a filmului, mai ales când apare şi titularul fiu al mun­ţilor, un băiat de vreo 10 anişori, copilul meteorologului de la cabana din apropie­rea norilor, prieten cu Mitică, ursul.
     Se dezlănţuie furtuna pe munte, mama îşi lasă fiica într-un adăpost, alături de zisul englez şi, fără să ezite, pleacă împreună cu băiatul, ca să vadă cum se leagănă un pod suspendat peste o prăpastie, în aşa fel încât, între timp, fiica şi presupusul tu­rist dispar fără urmă. Dar mama nu se impacientează, nu disperă, nu încearcă să ia urma fetei, îi vine pe loc ideea că ar fi mai bine să continue singură drumul prin furtună, pe podul în puternică balansare, până la cabana meteo, băiatul urmând să cheme ursul, pe Mitică, şi împreună cu el să o descopere pe fata captivă. N-o vedem pe mamă cum traversează prăpastia cople­şită de furtună, dar o vedem pe fiică într-o peşteră, eliberată de băiat, cu ajutorul ursului. Degeaba însă, pentru că lucrurile se complică, falsul englez fiind... complicele unor bandiţi înarmaţi, care se dau drept vânători, veniţi să împuşte ursul, pe Mitică ei fiind de fapt nişte agenti trimişi să o sechestreze în vârf de munte pe fe­tiţă — nu şi pe tânăra mamă, de care n-au nevoie — pentru ca astfel să-I şantajeze ne tată, care e specialist în electronică, să vândă un însemnat secret ştiintific.
     Regizorul nu-­şi pune prea multe proble­me de logică, nu întârzie să calculeze timpul personajele apar şi dispar, în cadre altminteri realiste, dar oarecum prin salturi miraculoase, după cum autorul pare să presupună că micii spectatori nu observă, de pildă, că o cabană e la o aruncătură de băţ şi nu, greu de văzut, la mare distanţă. Decupajul e realizat expeditiv — ce-i drept, în condiţii dificultoase de filmare, printre stânci şi prăpăstii — în ideea probabilă că pentru un auditoriu minor nu trebuie avute în vedere chiar toate rigorile filmului pen­tru adulţi.
     Altminteri, un anumit frison această pro­ductie va putea stârni, din când în când, printre micii spectatori, tentându-i cu miste­rul unei naturi sălbatice, cu escaladări curajoase de stânci, ferestre şi teleferice, cu instructive demonstraţii privind utiliza­rea radio-emiţătoarelor şi a porumbeilor dresaţi, fără a mai vorbi de urs. Altminteri, oricine va putea observa că filmul a fost făcut de nişte meseriaşi pricepuţi, care lu­crează din plăcere, fapt evident atât atunci când contemplăm peisajul, filmat de Vivi Drăgan Vasile, cu un accent special pe maginile defileului, ale peşterii, ale tele­fericului sau din elicopter, cât şi prin dis­tribuţia care îi reuneşte, alături de Carmen Maria Strujac şi Aurel Giurumia, pe Ştefan Mihăilescu-Brăila, Cornel Nicoară, Gheor­ghe Dănilă şi alţii, împreună cu copiii lulian Băltăţescu şi Isabela Zaharia. Muzicii sem­nate de Cornelia Tăutu i se rezervă în multe momente un rol important în sugerarea, câteodată cu anticipaţie, a tensiunii şi a si­tuaţiilor stranii.
(Cinema nr. 6, iunie 1981)

Tags: aurel giurumia, carmen maria strujac, cronica de film, fiul muntilor film, gheorghe naghi, val. s. deleanu, vivi dragan vasile

Comments: