Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



​Documentar. Portrete ale contemporanilor noștri


     Costinești ’88. Numitor comun: tinerețea creatoare
   Aspirația comună a documentarelor prezentate în competiție și în afară de concurs la aceasta ediție a „Galei filmului pentru tineret” s-ar putea defini printr-un scurt enunț tematic: portretul contemporanului nostru. Personajul preferat de autorii acestor pelicule este tânărul,
     Tineri sunt protagoniștii filmului câștigător al premiului pentru documentar intitulat Străpungerea (regia: Alexandru Gașpar; imaginea: Ion Bîrsan și Horia Bolboceanu), un pasionant reportaj despre o profesie a curajului, cea de tunelist. Filmate cu suspans, „străpungerile” în stânci sunt alternate cu interesante prim-planuri ale acestor oameni dăruiți unei meserii plină de asprime, dar și de romantism. Mâinile bătătorite ale unui maistru ce scormonește în măruntaiele munților hrănesc cu biberonul un miel într-o clipa de răgaz. Este unul dintre detaliile care fac „poezia” în această peliculă echilibrată și caldă. Un poem al muncii este și filmul Porțile (regia: Erwin Szekler; imaginea: Ion Bîrsan), un omagiu dedicat celor care au reușit să ducă la bun sfârșit o gigantică construcție, ecluzele canalului Poarta Albă-Midia-Nairoderi. Emoțiile celor care, după un an de truda, așteaptă ca probele să dovedească dacă au montat bine uriașele „porți spre mare” sunt sugerate cu admirabilă economie de mijloace și cu fior de adevăr omenesc. Un film despre curaj, de data aceasta despre curajul de a gândi este și Energie pe verticală (regia: Mircea D. Popescu: imaginea: Claudiu Soltescu). Sobru, dar elocvent realizatorii vorbesc despre temerarele cercetări ale biologilor noștri pentru descoperirea unor noi surse de energie. În domeniul performanțelor pătrunde și Strungul de aur (regia: Elefterie Voiculescu; imaginea: Sorin Constantinescu), portret al unui tânăr strungar ce a câștigat olimpiada pe meserii. Deși protagonistul are toate atuurile pentru a câștiga simpatia spectatorilor, materialul despre biografia lui este structurat și comentat după clișee ale reportajului care diminuează cota de autenticitate a peliculei. Tot tineri sunt și eroii filmului Succes (regia: Cornel Diaconu; imaginea: Florin Tolaș) prezentat în afara de concurs, o „comandă” a Ministerului învățământului pe tema integrării care, vorbind despre activitatea productivă a studenților, reușește să dea informațiilor o formă atractivă și să imprime relatării un ton tineresc.
     Două dintre documentarele înscrise în competiție, Pe Copou, la Sadoveni (regia, Gheorghe Horvat; imaginea, Otto Urbanski) și Locuri de epopee (regia: Pompiliu Gîlmeanu; imaginea: Dumitru Gheorghe) au impresionat prin eforturile autorilor de a stabili racorduri dintre fapte memorabile ale trecutului nostru și prezent. Primul vorbește despre felul cum orașul Iași păstrează, prin muzee, statui și biblioteci, amintirea lui Mihail Sadoveanu, iar al doilea, aducând noi mărturii despre faptele de vitejie de Ia Mărăsți-Mărășești-Oituz, atestă predarea ștafetei eroismului din generație în generație în bătălia pentru neatârnare.
     Prezentat în afară de concurs, filmul de metraj mediu Dinamo 40 (regia: Dragomir Vîlcov; imaginea Cristian Perianu), o producție a Studioului Ministerului de Interne, apelează la interesante secvențe de arhivă pentru a enumera succesele înregistrate de clubul sportiv „Dinamo” în 40 de ani de existență.
     Acestea sunt documentarele prezentate la „Gală”. Ediția ‘88 nu a impus noi documentariști, nu a prilejuit revelații despre cei afirmați, dar nici dezamăgiri legate de profesionalismul realizatorilor. A lăsat poate o ușoară nostalgie a căutărilor înnoitoare, necesare mai ales la nivelul comentariului, uneori pleonastic și plin de locuri comune. Se simte voia unor teste scrise cu mai multă spontaneitate si, de ce se n-o spunem, cu talent, pe măsura imaginilor ce reușesc să comunice adevăratul puls al vieții.
(Cinema nr. 9, septembrie 1988)

Tags: costinesti 1988, cronica documentarului, dana duma, portile film, reportaj de festival

Comments: