Online Magazine Edited by The national union of filmmakers

Film Critics Association 2015 Award for Best Film Journalism



Un erou modern şi nonconformist

„Woody Allen, bufon şi filosof”

Dana Duma

  • Editura Fundaţiei Culturale ldeea Europeana
  • Bucureşti, 2004
  • 140 pagini şi ilustraţii

Un erou modern şi nonconformist


     Arareori ai privilegiul să scrii despre o carte a fericirii. O carte al cărei personaj trăieşte fiecare clipă cu seninătate, pentru care fericirea este o stare de fapt. Şi acest personaj special se numeşte Woody Allen. CriticuI Dana Duma a avut strălucita idee de a scrie o monografie despre marele regizor, „Woody Allen, bufon şi filosof”, apărută recent la Editura Fundaţiei Culturale ldeea Europeana. Este evident pentru cine parcurge cartea că, din sentimentul „euforiei perpetue”, cum ar spune Pascal Brukner, s-au născut aceste pagini. Pe de o parte, euforia autoarei, „îndrăgostită până peste cap” de autor şi opera lui, iar pe de altă parte, personajul a cărui vitalitate te contaminează. De aceea am spus la începutul acestei cronici, că „Woody Allen, bufon şi filosof” te loveşte direct în faţă cu efluviile fericirii alleniene. Prin fericire alleniană înţeleg acel spirit comic, trist şi vital, ironic şi nostalgic, violent şi candid, care se desprinde din fiecare film al său. Monografia alleniană este scrisă alert, dinamic, de parcă s-ar lua la întrecere cu timpul, din dorinţa de a „trişa” moartea, încremerirea, bătrâneţea. Pentru că Dana Duma îşi doreşte ca Woody să nu îmbătrânească niciodată, iar timpul său să rămână veşnic unul al tinereţii şi exploziei de viaţă. În accepţiunea ei, „Woody Allen este un erou. Nu numai pentru că mulţi îl consideră ultimul mare comic american, dar şi pentru eroica lui putere de a rezista în cadrul cinematografului dominant. În peisajul din ce în ce mai dezolant al comediei cinematografice, el reprezintă alternativa dătătoare de speranţe: încă se mai poate râde inteligent în sălile de cinema, unde glumele fiziologice fac ravagii printre adolescenţii cu hamburgeri şi educaţi cu jocuri video”.
     Cine nu a văzut Trandafirul roşu din Cairo, Crime şi delicte, Misterul crimei din Manhattan sau Blestemul scorpionului de jad, acela nu se poate numi cinefil. Dana Duma rescrie fiecare film al lui Woody, astfel că cei care i-au văzut filmele, dar şi cei care nu au făcut-o până acum, se pot simţi ca într-o sală de cinema virtuală şi, asemeni eroinei din Trandafirul roşu din Cairo, să se desprindă din urzeala cuvintelor şi a imaginilor ca să atingă la propriu fiinţa de celuloid a lui Allen. În cele peste 140 de pagini descoperi un univers întreg, îmbibat de un râs homeric, catartic, care l-ar face invidios atât pe Freud, cât şi pe Jung. Pentru că râsul allenian este antidotul perfect la toate angoasele, obsesiile, frustrările, alienările omului modern. Nu ai nevoie de divanul psihanalitic, nu ai nevoie de celebrele şedinţe de psihanaliză, Freud şi Jung sunt doar nişte pitici, pentru că ai la îndemâna filmele lui Allen. Oricare dintre peliculele sale te pot vindeca de bolile mortale ale plictisului şi ale postmodernităţii. Cu adevărat, Allen este un erou, într-o lume care nu mai crede în legende şi mituri, iar lecţia lui despre viaţă, moarte, dragoste şi sexualitate ar trebui să ne-o însuşim cu toţii, poate aşa am trece mai uşor peste dramele, neputinţele şi complexele noastre. Dar eroismul lui vine şi din rezistenţa cu care a reuşit să se apere în faţa asaltului hollywoodian. Nu a fost corupt niciodată de sistem, nu a lucrat după reţeta americană de succes, şi-a apărat ca un „ultim mohican” oaza sa de europenitate, de independenţă într-un ocean de pragmatism american.
     Construcţia cărţii este foarte bine realizată: mai întâi aflăm câte ceva despre biografia personajului nostru, apoi intram chiar în intimitatea sa autobiografică, a băieţelului haios din Brooklyn, ca după aceea să plonjăm direct în reţeaua sa de obsesii. Care sunt obsesiile lui Allen? Psihanaliza, Moartea, Dumnezeu, New York-ul, Familia şi Magia. Un capitol aparte este dedicat femeilor; teribilelor femei din viaţa lui Allen, fără de care nu ar fi putut crea nici măcar un milimetru de peliculă. Foarte interesante mi se par comentariile criticului referitoare la specificul umorului allenian. „Complexitatea şi eficacitatea arsenalului comic la care recurge cineastul-scenarist vin probabil din autoexigenţa proverbială care îl face deseori să sacrifice la montaj sute de metri de material plin de gaguri şi dialoguri savuroase, dar considerate în sine. Să nu uităm că avem de-a face cu un autor dispus mereu să se îndoiască de sine şi de formulele imbatabile”. Dar incursiunea în lumea lui Allen nu se termină aici, căci cititorul poate „gusta” câteva dintre replicile şi aforismele pline de har şi haz intelectual ale regizorului, dar poate trece în revistă şi toate filmele sale (vreo 37 la număr). Volumul este însoţit şi de un mic album foto, care ni-l face şi mai familiar pe Woody.
     „Woody Allen, bufon şi filosof”, în viziunea Danei Duma, este o carte vie. Atunci când o iei în mână, simţi cum Allen te ia de umeri şi te invită la o surprinzătoare călătorie. O călătorie a fericirii. O călătorie a iubirii. O aventură unică.
 
(Luceafărul nr. 5, februarie 2005)
 

Un comic al vremurilor noastre

de Călin Stănculescu
Dana Duma: „Woody Allen, bufon şi filosof”
     Cartea dedicată de Dana Duma cineastului american Woody Allen s-a născut dintr-o dragoste veche de cel puţin trei decenii, în vremea când filmele realizate de regizor nu lăsau să se întrevadă marea sa forţă de rezistenţă în contextul cinematografului comercial. De altfel, creaţiile americanului din ultimele decenii ale secolului trecut i-au adus faima de „ultim mare comic american” şi de „cel mai european cineast de peste Ocean”. Autoarea schiţează o biografie care merge până la zi cu documentarea, dar mult mai pertinent sunt analizate reflexele vieţii cineastului într-o operă diversă, masivă şi nu lipsită de contradicţii, chiar dacă este integral asociată cu „filmul de autor”.
     Asemănarea cu cei mai reprezentativi regizori din „Noul val” francez (printre care Godard şi Truffaut) este exploatată de Dana Duma pentru a demonstra calităţile autorului personal şi plin de imaginaţie care este Woody Allen, creatorul unor filme de referinţă pentru desenarea cineastului complet, cum ar fi Bărbaţi şi femei, Annie Hall, Amintiri de la Stardust, Manhattan sau recentul Hollywood Ending.
     Reţeaua personalizată de teme şi obsesii alleniene este perfect circumscrisă analizelor ce sunt atacate în subcapitolele „Psihanaliza”, „Moartea”, „Dumnezeu”, „New York”, „Familia”, „Magia”. De asemenea, Dana Duma analizează în profunzime relaţia cineastului cu femeile (nu întotdeauna pacifică şi senină), explicând bine argumentat relaţiile bărbat-femeie din ansamblul filmelor lui Woody Allen, în care primul este considerat un complexat ce acuză partenerele de a fi originea incapacităţii de a fi fericit, a doua fiind doar o oglindă, mai mult sau mai puţin pasivă.
     O zonă importantă a creaţiei alleniene este comicul cineastului american, analizat exhaustiv de autoare, într-o bine stăpânită încercare de cinematografie comparată, care descoperă rădăcinile şi materializările umorului etnic, aventurile intertextualiste, precum inventarul modalităţilor comice întrebuinţate de Woody Allen. Fragmente de interviuri, replici şi aforisme de Woody Allen prefaţează secţiunea volumului care inventariază analitic toate filmele cineastului american cu genericele lor.
     Sprijinită de o densă bibliografie, bine asimilată, cartea Danei Duma se constituie într-o valoroasă contribuţie la cunoaşterea unuia dintre cei mai importanţi cineaşti ai prezentului, care spre sfârşitul acestui an va împlini şapte decenii de existenţă, fără a-şi întrerupere o prodigioasă carieră, mai plină de succes în Europa decât la el acasă.
 
(România liberă, 21 martie 2005)
Tags: calin stanculescu, dana duma, irina budeanu, recenzie carte, woody allen bufon si filosof

Comments: