Primul film românesc al stagiunii este
Terente, regele bălţilor, realizat de
Andrei Blaier. Cu o pregătire a producţiei nu lipsită de scandaluri legate de buget, cu întârzieri semnificative faţă de anotimpul evocat în film, opera a fost totuşi terminată. Principalele dificultăţi?
A. B. - Lipsa cronică de bani a cinematografiei române. Aţi văzut că nici Festivalul de la Costineşti n-a avut ce arăta spectatorilor. Astăzi trebuie să avem o privire lucidă asupra industriei cinematografice. Filmul este şi o afacere. Trebuie să facem şi filme pentru festivaluri, dar şi filme care aducă bani.
- Cum a fost
Crucea de piatră?
A.B. - Da.
Crucea de piatră se clasează pe locul trei în topurile spectatorilor, incluzând şi filmele străine. Termenul de film comercial are astăzi un sens peiorativ, dar acesta trebuie reconsiderat.
- Chiar cu preţul vulgarităţii?
A.B. - Chiar dacă unii dintre spectatorii ultimelor mele filme pot fi surprinşi, eu nu cred că am trecut de limita unor sugestii. Când faci un film cu asemenea personaje (pensionarele bordelurilor din
Crucea de piatră,
Terente, regele bălţilor - nota ns.), nu se pot eluda anumite laturi ale personalităţii acestora. Am căutat să rămân în limitele decenţei.
- Ce latură a personajului Terente v-a tentat cel mai mult?
A.B. - M-a interesat latura ludică a personajului şi umorul. Scenariul are o certă tentă comică. Terente este un tip bolnav de libertate, are un anume farmec, un soi de nonconformism negativ şi o reală fascinaţie, de altfel materializată şi în ecourile din epocă. Să faci un asemenea film, astăzi, este o autentică aventură.
- Ce proiect de film nu vă lasă să dormiţi?
A.B. - Zahei orbul, o ecranizare după excepţionala proză a lui Vasile Voiculescu. Proiectul a fost îmbrăţişat cu interes.
- De ce aţi primit premiul unei reviste extremiste?
A.B. - Când am făcut prospecţii pentru filmul
Vacanţa cea mare, am vizitat un cămin de bătrâni din cartierul Militari. Cum nu sunt un nabab, m-am gândit că acest premiu îmi oferă posibilitatea de a alina suferinţele acestora. Întreaga valoare a premiului am donat-o căminului de bătrâni.
Viitoarea premieră a regizorului Andrei Blaier este
Terente, regele bălţilor, un film dedicat unui criminal controversat, film a cărui împlinire artistică plăteşte grele tributuri vulgarităţii, incoerenţei scenariului, dar şi condiţiilor economice în care s-a realizat. Dar despre aceste lucruri vom vorbi, mai pe larg, în cronică.