Moştenind talentul de la tatăl său, plastician, sculptor, caricaturist, Ion Popescu Gopo îşi manifestă de foarte tânăr înclinaţia şi opţiunea către artele plastice. La nici 20 de ani colaborează cu desene, caricaturi, benzi desenate la publicaţii umoristice. Tot pe atunci militează pentru crearea unui sector de animaţie în cadrul Oficiului Naţional al Cinematografiei. La mijlocul anilor 40 se impune ca desenator angajat la cotidianul "România liberă". Urmează un curs intesiv la studioul "Soiuzmulfilm" din Moscova, după care devine şeful secţiei de animaţie din cadrul Studioului cinematografic "Bucureşti", nucleul viitorului "Animafilm".
"Omuleţul său emblematic, eroul primei pelicule româneşti premiate cu un Palme d'or -
Scurtă istorie -, l-a făcut pe criticul italian Giannalberto Bendazzi să vobescă despre
revoluţia gopiană. Protagonistul acestui film a învins nu numai în competiţia de la Cannes, ci şi în lupta de a scoate animaţia din zodia zoomorfismului duios. Prin el se impunea pe tărâmul artei a opta un nou protagonist: omul. Marea îndrăzneală la momentul apariţiei
Scurtei istorii era de ordin dramaturgic. Povestind în câteva minute istoria umanităţii, anticipându-i viitorul, Gopo propunea un nou tip de naraţiune cinematografică, formulă preluată în
7 arte,
Homo sapiens,
Allo, Hallo!. Aceste prime episoade cu omuleţul iscoditor şi optimist l-au transformat pe autor într-un protagonist al valului anti-disneyan. Refuzul fabulei cu morală apăsată, grafismul sumar şi esenţializarea desenului sunt principalele însuşiri ale reformei animatorului român. Gopo demonstrează că expresia concentrată poate transmite tâlcuri majore. Seria cu omuleţul - continuată cu
Intermezzo pentru o dragoste eternă,
Ecce homo,
Trei mere,
Energica,
Salve etc - dezvoltă pasionante meditaţii despre destinul omului contemporan." (
Dana Duma, Almanah enciclopedic Contemporanul 1986)
"Îmi plac desenele animate ale lui Gopo, în care umorul liric şi grotescul se supun ideii diriguitoare, în care simbolurile sunt bonome şi familiare." (
Nina Cassian, Cinema nr. 4, aprilie 1964)