REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



​Vasilică și Mărioara


     Cronica documentarului
     Meşteşuguri şi arte ce pier, tradiţii ce nu mai încap în perimetrul modern, dar câţiva devotați se încăpăţânează să le mai prelun­gească viața, măcar o vara, măcar un val, măcar un hohot. Un hohot de râs inocent în fața celei mai inocente arte populare stră-stră-bunica teatrului cult: jocul păpuşari­lor. Măşti groteşti plimbate prin bâlciuri, pic­tate pe lemn ca în Vrancea, animate de câţiva vrednici păpuşari din tata în fiu — vreo cinci familii cât au mai rămas cu toate ca să co­linde iarmaroacele, povestind cu vervă păța­niile lui Vasilica, frate mai mic al lui Păcala şi al lui Ţăndărică, dar fără vigoarea lor sati­ric-socială — o caricatură îngroşată, cu vagi ecouri din Turbincă, atunci când îşi omoară moartea şi o alătura altei victime a bastona­dei sale: diavolul. Măştile groteşti înfioară co­piii sau îi înveselesc, şi reacţiile lor urmărind păţania rudimentară reînsuflețesc existenţa obosită a păpuşii şi a animatorului său, ţinând tot mai greu pasul („în zile de vara, când nu plouă ajungem şi la 30 de spectacole pe zi'”). Merită să fi venit să-I filmaţi pe Vasilica atunci când era mai tânăr, când vocea nu era dogită”. Într-adevăr, vocea lui Vasilică e tot mai greu inteligibilă în condiţiile zgomotosu­lui bâlci cu avioane zburătoare şi motociclete la zidul morții, „concurenţa” cum o prezinta cu haz trist păpuşarul. Aparatul fixează frea­mătul micilor privitori şi câteodată al maturi­lor ce se lasă antrenați în jocul acestui Burat­tino vioi. La umbra feericelor „roți zbură­toare” cu neon, prins în caruselul vertiginos al timpului, hazul tot mai puțin gustat al pă­puşii tradiționale îşi prelungeşte respiraţia când firavă, când revitalizată de pasiunea în­demânaticilor mânuitori.
     Reanimatorul cinematografic, cel care-i oprește pentru o clipă de celuloid existenţa păpuşii: Jean Petrovici.
(Cinema nr. 4, aprilie 1983)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: alice manoiu, cronica documentarului, jean petrovici

Opinii: