Cronica muzicii de film
Într-o vreme când tot mai numeroși regizori apelează ta compozitorii de muzică ușoară spre a-și ilustra filmele de actualitate (și nu numai!), căutând să speculeze și această nadă pentru spectatori pe care o reprezintă șlagărul,
Constantin Vaeni preferă mai puțin atractivul dar mai profundul gen simfonic. Leitmotivul tragic al morții în câmp, lângă o fântână cu cumpănă și sub un uriaș copac singuratic, ar fi putut fi, desigur, și o mișcătoare melodie de tip șansonetă, interpretată de glasul vreunuia dintre cântăreții cei mai îndrăgiți de către publicul larg; oricât de frumoasă și de emoționantă, o asemenea muzică n-ar fi fost însă capabilă să producă impresia complexă de mister și amenințare, de obsesie și durere, de mânie și disperare, pe care o realizează partitura
Corneliei Tăutu. O muzică densă și tensionată, în a cărei substanță au fost distilate cu mare meșteșug esențele străvechiului folclor românesc; o muzică de mare forță, multiplicându-și progresiv, de-a lungul desfășurării filmului, valențele expresive (să ne gândim doar la originalitatea acelui „dans tragic” ce însoțește, într-un moment de cumpănă, simbolica rotire a eroului cu excavatorul său): o muzică folosită cu parcimonie, ferindu-se să înece în torentul ei imaginea, ci marcând cu prezența sa doar câteva din momentele-cheie ale acțiunii cinematografice; o muzică nelipsită de generoase teme cu autentic fior liric, ce comentează scene pe cât de obișnuite, pe atât de semnificative... Într-adevăr: ce poate fi mai obișnuit decât cumpărăturile unei familii sau secerișul griului? Și, totodată, ce poate fi mai semnificativ pentru profilul eroului nostru decât faptul că familia aceea pentru și împreună cu care face cumpărături nu este a sa (dar, cine știe dacă nu va deveni cumva) și nici combina pe care o conduce într-un triumfal seceriș nu este a lui (nu
mai este a lui, dar va redeveni, cu siguranță)...
Toate acestea și multe alte lucruri, pe care din imagine și vorbe le înțelegem târziu și cu greu, muzica le comunică imediat, simplu, firesc, fără emfază. Măiestria de simfonistă a compozitoarei și experiența ei in genul muzicii de film și-au spus și de astă dată cuvântul; iar partitura Corneliei Tăutu a avut, în plus, șansa unei interpretări de excepție: aceea a Filarmonicii din Cluj-Napoca, dirijată de Cristian Mandeal.