Prima probă, pe care o are de trecut oricine se încumetă să facă un film după Sadoveanu, este imaginea cinematografică însăși. Există o vraja a cuvântului, atât de mare la neuitatul povestitor, încât transpunerea vizuala riscă, prin prea multă precizie, să o risipească şi să lase dezamăgită imaginaţia noastră. Aceasta priveşte îndeosebi evocarea cadrului fizic care, în
Ochi de urs, joacă un rol capital.
Stere Gulea izbuteşte sa dea pădurii şi în genere peisajului montan din filmul său o incontestabilă fizionomie sadoveniană. Nu ne izbesc neplăcut nicăieri, ca în alte încercări, nici pitorescul cromolitografic, nici primitivismul livresc, fabricat. Dăm, în schimb, de o
dulceaţă întunecată, dacă pot spune astfel. Regizorul, cu concursul unui admirabil operator (Florin Mihăilescu), a ştiut să confere tablourilor de natură o adâncime tainică, făcându-ne să o bănuim populată, foind, foșnind, fremătând, fiind teatrul unui necontenit frământ vital, îndărătul armoniei, liniştii şi farmecului oferite privirii de la prima vedere.
Intuiţia poetică fină a particularităţii peisajului sadovenian e imediat identificabila în discreţia şi îndemânarea cu care sunt evocate momentele când locurile iau pe nesimţite o înfăţişare stranie şi Culi Ursake, ştiutorul lor amănunţit, nu le mai recunoaşte. Un abur fin, abia perceptibil, strecurându-se printre copaci, mută treptat peisajul pe alt tărâm, o schimbare de lumină, o întunecare secretă a culorilor are acelaşi efect. E într-adevăr tehnica descriptivă sadoveniană, care face evanescente tablourile de natură prin epitetul abstract, coborârea negurilor sau lucirea înşelătoare a vineţiului şi argintiului, cum observa Tudor Vianu.
A doua probă, şi mai grea, o constituie
fabulosul, miticul sau chiar un nume
fantastic al autorului în scrieri ca
Ochi de urs. Povestirea are o certă deschidere către dimensiunea subterană a existenţei umane, trimite la acea lume arhetipală de care s-a ocupat C.G. Jung. Drumul lui Culi pe urmele ursului cu funcţie magică, malefică, l-a analizat Al. Pateologu, ca pe o coborâre „ad inferos”.
Oricum, avem aici o întrețesere de eresuri şi credinţe superstiţioase, străvechi, privitoare la substratul forţelor mitico-arhaice, implicate în actul „deochiului” („jettatura", cum îl numeau romanii).
Sadoveanu ţine fantasticul, adică ruptura produsă în logica vieții reale, printr-o inserție a supranaturalului, mereu pe o muchie de cuțit.
Întâmplările inexplicabile, coincidențele, care întăresc ideea că asupra lui Culi se înverşunează puteri necurate, sporesc cu cât povestirea înaintează. Ursul îl atrage într-un spaţiu necunoscut şi apoi dispare. Pândarul se rătăceşte, el care nu păţise aceasta niciodată. Privirea batjocoritoare a ursului are ceva drăcesc şi-i creează convingerea ce e urmărit de o fatalitate potrivnică. Încercarea de salvare a Anei, prin transportarea ei la spitalul din Sebeş, nu reuşeşte, calul îşi rupe un picior şi femeia bolnavă moare pe drum. Culi aruncă barda împotriva cerului ostil (gest magic de sfidare a puterilor necurate). Căzând, toporişca stârneşte un iepure alb, fapt iarăşi bizar, ştiut fiind că asemenea vietăți nu-şi manifestaseră niciodată prezenţa pe acolo. Fuga urechiatului pare un semn de batjocură a firii la adresa lui Culi. Pândarul cade apoi într-o stare de prostraţie, vorbeşte cu soția sa moartă şi îşi revine complet numai după ce ursul e ucis.
Sadoveanu lasă, în acelaşi timp, posibilă o explicaţie naturală a întregii suite de întâmplări ciudate. Sub apăsarea necazului pe care i-l pricinuieşte boala îndelungată a Anei, stăpânit de temeri, Culi e predispus să interpreteze drept înverşunare diavolească împotriva sa întâmplarea banală cu un urs hoţ. Starea lui obsesivă îşi găseşte o confirmare în simplul accident de pe drum. Nu uciderea ursului, adică un act magic curativ, îl scoate din apatie, ci timpul — şi mai exact sosirea primăverii, care îi retrezeşte instinctele vitale, ca şi celorlalte sălbăticiuni ale pădurii, îndreptându-i privirile către fata Serafinei, văduva.
Și proba aceasta, a întreţinerii unui fantastic echivoc, la marginea explicaţiei realiste. Stere Gulea o trece, dar cu mai puţin brio.
El descoperă o cale cinematografice prin excelenţă, pentru a sugera o cauzalitate supraindividuală, ancestrală, misterioasă, care ar dubla motivarea psihologică a comportamentului unor personaje. Dilată astfel foarte mult timpul relatării actelor săvârşite de ele, întrerupându-le prin episoade de viaţă, petrecute anterior şi revenite în memorie, dar sub o formă onirică, halucinantă, plasate din interior, unde avuseseră loc, pe tărâmul pustiu, straniu, unde se trezeşte pădurarul urmărind ursul demoniac.
Alteori, pur şi simplu, mişcarea lentă a camerei de filmat permite o fixare stăruitoare a unor gesturi sau expresii ale feţelor protagoniştilor, acestea căpătând o valoare emblematică secretă, cum ar fi chipul lui Culi (excelent ales), cu pomeţii obrajilor proeminenţi şi „găvanele” ochilor alburii foarte adânci, conţinând nişte puteri nedumerite, dureroase, absente, întoarse înăuntru către vedeniile care nu-i dau pace.
Dar fantasticul implicat în însăşi epica povestirii e neglijat. La Sadoveanu, când ursul reapare, domnul lonaş Popa distinge clar, prin luneta puştii, în timp ce Culi vede în locul lui calul recent cumpărat și cum ajunge acasă verifică dacă şargul nu lipseşte din grajd. E acolo, dar fusese slobod înainte, oricâte asigurări dă Onu Berzabarză, că nu se duce departe. Rămâne deci incert ce s-a întâmplat efectiv. Nu e sigur nici că ursul a fost lovit. Culi nu poate dormi, se trezeşte în toiul nopţii, porneşte însoţit de doctorul Popa să caute fiara cu felinarul o descoperă doborâtă sub un brad. Povestirea lui Sadoveanu posedă, epic vorbind, un ingenios
suspense, iar regizorul a greşit, cred, renunţând la el, fiindcă a lipsit filmul de o gradaţie a tensiunii dramatice. Mai mult, a făcut astfel ca totul să basculeze prea mult înspre explicaţia psihologică, realistă (un caz de obsesie halucinatorie). Sadoveanu, cu o superioară intuiţie artistică, a valorii misterului, lasă lucrurile echivoce până la sfârşit.
Nu am nimic împotriva îmbogăţirii naraţiunii cinematografice prin folosirea de amănunte din alte pagini ale autorului. Procesiunea la peştera schimnicului e frumoasă şi de efect, chiar dacă aparține, în realitate, romanului „Demonul tinereții”. Şi episodul cu şatra, luat din „Hanul Ancuţei”, ar fi fost acceptabil. Din păcate, în „Ochi de urs”, există precizarea expresă că ţiganii nu urcau niciodată până la Prelunci, aşadar e imposibil ca ei să fi furat butul de cal. Decisivă mi se pare doar chestiunea câtă organicitate dobândesc asemenea inserții. „Ochi de urs” face parte din creaţia sadoveniană târzie şi are puritatea ei. Episodul hanului şi al jandarmului inimos aparţin povestirii „Bulboana lui Vălinaş”, bucată mai veche, care trădează încă reminiscenţe sămănătoriste. O schimbare stilistică de registru se resimte şi, în plus, toate adausurile acestea nu-şi prea justifică necesitatea, povestea lotrului rămânând absolut aleatorie. Chiar dacă trădează astfel de stângăcii, filmul e inteligent şi fin, iar maniera lui narativă nouă, ca şi optica personală, remarcabilă, vin să întărească prin încă o realizare speranţele pe care ni le punem în „noul val" cinematografic românesc.