Interpreţi şi roluri
Cu riscurile cuvenite, îndrăznesc spun că înainte de a-I vedea pe
Gheorghe Cozorici pe ecran, sunt tentată să ascult într-o înregistrare, la radio, pe un disc, orice; totul este ca întâlnirea cu autorul să fie precedată de un fel de îmbibare sonoră pentru că altfel — desigur, senzaţia este pur subiectivă şi ea poate fi luată şi în sens metaforic — fascinaţia acestei voci, realmente „scapăratoare”, acţionează prea tiranic asupra celui care ascultă şi priveşte.
Cozorici sculptează cuvintele sau, altfel spus, dacă vreţi, le urmăreşte zborul prin aer pâna ce acestea cad, la picioare, definitiv, supuse. Numai faptul de a-I fi şi auzit şi văzut m-a făcut să nu-i reţin primele vorbe prin care am luat cunoştinţă de existenţa lui Gheorghe Cozorici, aşa cum, copil încă fiind, I-am descoperit pe Mihai Popescu, într-o seară, la radio, prin replica schilleriană. „Ce palidă eşti azi, Luise”, replică pe care nu am uitat-o niciodată. Scriu toate acestea cu gândul la actorul revăzut acum în
Un echipaj pentru Singapore, unde nu vorbele mari sunt la preţ, dar în care a-I privi şi auzi pe Cozorici este un alt nume dat privilegiului de a cunoaşte unul dintre chipurile gravităţii umane; ale unui fel de a-ţi asuma, dramatic, chinuitor, soarta altora, construind un edificiu al speranţei şi încrederii, după dezastru şi lupte cu necunoscutul.
Protagonistul filmului realizat de
Nicu Stan face ordine, cu vorba tăioasă, dură, ironică, atunci când este cazul, dar construieşte cu sufletul, cu o nemărturisita nevoie de a-şi oferi lui şi celorlalţi certitudinea solidarităţii omeneşti, dincolo de orice vitregie de moment, a irepresibilei ei forţe, când în momentele de maximă încleştare ale acţiunii emite — reiau ideea — cu-acel-glas-al-lui o suită de comenzi strict tehnice; dincolo de vibraţia, înălţimea, scăpărarea vocii, ghicim regăsirea de sine a omului răspunzător, aflarea unui capăt de drum către inimile încercate ale oamenilor. Finalul acela „grăbit”, în sensul bun, graba confundându-se aici cu reticenţa, cu modestia, este nu numai în spiritul fiimului, ci şi al personalităţii actorului: există interpreţi care acceptă darul măreţiei doar cu condiţia neliniştii de a fi lăsaţi să o contrazică.