Interpreți și roluri
Bărbații din
filmul lui
George Cornea și
Dumitru Carabăț au ceea ce se numește o biografie, „... o grămăjoară de secrete” — cu alte cuvinte — dacă vrem să reluăm, într-o accepție mai puțin dezabuzată, remarca lui Malraux. Nu am întâlnit prea des, în filmele noastre din ultima vreme, eroi ale căror drumuri să se încrucișeze din întâmplare, dar care să rămână împreună în numele unei idei, al unei credințe, mai mult — al unui destin. Raportarea permanentă la protagonist are dincolo de meandrele abilei țesături dramaturgice — semnificația invocării unei instanțe morale. Uscat, colțuros până la sfidarea oricărei fotogenii, chinuit de un gând îndărătnic, dar și de o stranie premoniție a „crizei de timp”, geologul Strejan, interpretat de actorul brașovean
Mircea Andreescu mai mult irită la prima vedere, decât seduce. Cu un astfel de chip, ar merita să se întâlnească, odată, cu un Robespierre... Spre deosebire de acele clișee ale unor personaje dure cu cei din afară, dar tandre după ce au trecut pragul casei, Strejan poartă, la tot pasul, o anumită asprime, totuși, omul pasiunii obstinate, care refuză spectacolul acestei pasiuni fie și cu prețul asocierii numelui sau de un orgoliu excesiv, contaminează, transmite patima lucrului dus până la capăt, încrederea într-o idee. Derutatul, dar și derutantul sau coleg Faerag (
Adrian Pintea) provoacă o relație doar aparent tensionată: tânărul cu vocația deturnată, care a dat muzica pe geologie dintr-un elan adolescentin, se teme, de fapt, pentru un eventual eșec al bărbatului care a jucat totul pe cartea profesiunii. ÎI iscodește, îl întărită, dar îl și susține, cu o nețărmurită, virilă fraternitate. Cel cu rădăcinile încă nefixate se simte bine în preajma maturului, ursuzului sau tovarăș care nici nu-l dăscălește nici nu-I menajează, nici nu se sperie de teribilu-i cinism juvenil, ci îl apropie de legea tăioasă a rezistenței în fața înfrângerii, a scepticismului celor din jur. Interesant de observat evoluția lui Adrian Pintea: păstrând, aura eroilor romantic-damnați întruchipați până acum, își conduce cu demnitate personajul, dincolo de perimetrul „pierzătorilor”. La rândul său, Faerag va molipsi pe alții de patima aflării adevărului, de aceea și-I va face tovarăș pe insistentul ziarist Manoilescu. Dar... există, și în acest caz, o biografie secretă cândva, Strejan îi salvase viața, „amănuntul” rămânând neștiut de nimeni. Mai mult decât dezvăluirea directă a unei identități, vorbește o admirabilă intuiție a actorului
Mihai Cafrița: cu un mers în general precipitat (probabil așa se vede meseria de ziarist din afară) eroul sau încetinește pașii pe culoarul ce duce către apartamentul lui Faerag, la auzul melodiei cântate de acesta la pian, ca și cum, cel pe care credeam aproape impertinent în insistențele sale, ar fi vrut să nu spargă liniștea sau — cine știe? — să-și „pregătească sufletul” înainte de a i se deschide ușa. O ușă dincolo de care răsuna Beethoven. Aflat pentru prima data, cred, într-o confruntare decisivă cu aparatul de filmat, interpretul, unul dintre cei mai intelectualizați actori ai generației sale, ascultă cu acea intensitate care face dintr-un prim plan „o problemă de morală”, cum spunea cineva. Suntem, în acel moment, nu martorii unei revelații — ar fi prea simplu — ci ai nașterii unei tăcute solidarități.