Născut în obscure scandaluri generate de inflaţie, refuzat de doi cineaşti -
loan Cărmăzan şi
Şerban Marinescu, scris de
Fănuş Neagu (care ne promite şi un roman de 200 de pagini) şi L. Chişu, filmul
Terente, regele bălţilor a ajuns pe mâna lui
Andrei Blaier, regizor cu peste 20 de pelicule, între care cel puţin câteva pot fi reţinute de o istorie a filmului românesc. Handicapat de condiţiiie economice, cineastul a avut prea puţin de spus sau chiar nimic în domeniul esteticii filmului. Scenariul dezlânat şi, uneori, abscons, probabil din cauza succesivelor reduceri de buget, ne propune un "erou" de tip lombrozian, un posibil terorist bolşevic, amator de orgii şi chefuri cu femei, dar repede spălat de "idila" cu o rusoaică.
Personajul principal al unui film, menit să cucerească inimile şi banii spectatorilor este departe atât de legenda lui Terente, cât şi de realitatea epocii evocate. Dacă scenariul avea umor, acesta s-a transformat în caricatură. Dacă sugestia cuvântului scris solicita nuanţare, aceasta s-a transformat într-o largă paletă de imagini vulgare care nu iartă în prostul lor gust nici ţara, nici religia, nici armata, nici justiţia, nici presa României Mari.
Gheorghe Dinică interpretează un personaj, ziarist, triplu complexat de lipsa de talent, de dorinţa de afirmare şi de rănile primului război mondial, care construieşte personajul Terente, ca un jalnic Pygmalion al secolului XX, şi care, cuImea, îşi încoronează opera cu o "trădare", prin nimic justificată. Aburii inspiraţiei scenariştilor au trădat creionarea unei personalităţi accentuate, care dincolo de sex, putea să aibă şi o nostalgie a libertăţii negative, a nonconformismului social axat pe o revoltă criminală. Rebut, ca scenariu, filmul nu a fost deloc salvat de către regizor. Rămân, absolut de neînţeles, obstinaţia caricaturii societăţii interbelice, dar şi evidenta lipsă de substanţă a personajului central (interpretat cam fără tragere de inimă de un debutant). În film, Terente n-are forţă, n-are umor, n-are nerv, n-are decât o înfăţişare de manechin manevrat de forţe exterioare, cu nimic mai bune. Lipsa de logică a montajului, bâlbâielile racordurilor între secvenţe, repetiţia gesturilor, dialogul vulgar, falsa dramă a personajelor secundare, interpreţii superficial îndrumaţi anulează orice idee de artă cinematografică. Nimic nu scapă de ridicol, iar derizoriul în care pluteşte întregul film este total. Tonul de vodevil nu scuteşte filmul de atributul de rebut al tranziţiei care se uită cu viteza luminii. Păcat că Andrei Biaier care a regizat
Ilustrate cu flori de câmp şi
Prin cenuşa imperiului s-a lăsat antrenat într-o asemenea aventură. De viitorul său film, va fi, probabil, integral vinovat.