REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Tatăl fantomă (1)


     Debutul lui Lucian Georgescu, Tatăl fantomă, din fericire, nu are nimic de-a face cu rețetarul realismului minimalist, ba dimpotrivă acoperă o largă gamă de genuri, cu o istorie livrată de scriitorul și scenaristul Barry Gifford (Wild at Heart, Lost Highway) în povestirea autobiografică „Almost Oriental”. Din nefericire, Lucian Georgescu dă greș atunci când lipește câte puțin din fiecare într-un colaj în care vrea musai să transmită multe lucruri importante, dezavantajat și de accentul necredibil și jocul plat al lui Marcel Iureș, cu un permanent ton superior, didactic și politicos.
     Povestea începe ca un road movie, un profesor în anul sabatic pleacă de la Stanford trece prin Viena și Budapesta, ajunge în Transilvania și se oprește în Bucovina, unde o întâlnește pe Tanya (Mihaela Sîrbu) de la arhivele statului care-i va fi ghid în căutările rădăcinilor românești.
     Cei doi vor parcurge câțiva pași timizi într-o comedie romantică lipsită de atracție și umor, deși Mihaela Sîrbu joacă adecvat atât atitudinea rezervată și atentă, cât și puținele momente ludice și relaxate. Cu scene în care istoria privată a familiei este proiectată pe peliculă alb-negru, aventura profesorului traversează momente de thriller cu vampiri şi vise cu femei supraponderale şi ajunge pe nepusă masă într-un Cinema Paradiso cu mafioţi locali.
     Povestea este îngreunată de multe elemente (scenele onirice și suprarealiste sunt absolut gratuite, lipsește măsura cu care sunt cântărite prioritățile) sau personaje (mafioții care vor să-l extermine pe bătrânul proiecționist sunt caricaturi pline de clișee), care îi subminează filmului prospețimea și bunele intenții.

 
(BeWhere! Nr. 6 martie 2012)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: cronica de film, ileana birsan, lucian georgescu, tatal fantoma

Opinii: