Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



„Stop cadru la masă” – cronică de film


     După o realtiv îndelungată experienţă în filmul documentar, regizoarea Ada Pistiner debutează în lungmetrajul de ficţiune pe un scenariu de Ştefan Iureş.
     Care sunt virtuţile acestui scenariu? În primul rând aceea că propune un moment de viaţă reală. Un moment ca oricare altul, aparent banal, aparent nesemnificativ, dar care prin autenticitatea şi realismul lui ne aminteşte că în general existenţa noastră este făcută din lucruri mici şi neînsemnate pentru ceilalţi, dar mari şi importante pentru noi înşine. Iubirea noastră, suferinţa noastră, fericirea noastră capătă în ochii noştri proporţii cosmice (pentru că e a noastră), chiar dacă privite din afară (aici de ochiul cineastei şi prin el de cel al spectatorului) par meschine şi lipsite de valoare. Aşa se întâmplă în acestă poveste. Un bărbat de patruzeci şi... se îndrăgosteşte de o fată de douăzeci şi..., îşi părăseşte familia pentru ca apoi să se întoarcă cu coada între picioare. O soţie abandonată suferă, o fiică abandonată suferă, iar fata de douăzeci şi... nu este nici ea mai fericită pentru că el nu este tocmai bărbatul visurilor sale („Ce, asta e cămaşă de arhitect?!”) şi pentru că alături de el se simte la marginea societăţii.
     Care sunt virtuţile regiei? Că a ştiut să sublinieze şi exploateze autenticitatea povestirii, adoptând o construcţie pe două planuri (prezentă atât în imagine cât şi în banda sonoră). Un prim plan al întâmplărilor acestui triunghi şi un al doilea plan al ambianţei, întotdeauna în contrapunct cu primul. Astfel o scenă de dragoste lirică sau pasională este însoţită de muzica stridentă a unui difuzor aflat în afara cadrului sau de invazia unor necunoscuţi gata să tragă cu ochiul. Sau un prim şi sfios tête à tête are loc în ambianţa suprapopulată şi supragălăgioasă a unei autoserviri. Şi exemplele se pot înmulţi.
     Dacă la toate acestea adăugăm ştiinţa regizoarei de a alcătui o distribuţie excelentă (avându-l în frunte pe extraordinarul Aleksandr Kaliaghin), putem spune că avem suficiente motive să afirmăm că Ada Pistiner a păşit în filmul de ficţiune cu dreptul.
 
(Volk und Kultur, septembrie 1980)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: ada pistiner, cristina corciovescu, cronica de film, stop cadru la masa film

Opinii: