Trebuie să recunoști în
noul film semnat
Nicolae Țic (scenariul) și Dan Marcoci (regia) o anumită idee generală de anvergură: nimic valoros, nimic durabil, nimic nu se poate zidi în — și pe — minciună.
Schema demonstrației: directorul unei (mici) uzine (de provincie) „supralicitează cu planul”, fără să țină cont nici de dotarea uzinei, nici de dificultățile la capitolul materie primă, nici de C.O.M., pe scurt și per total ignorând condițiile obiective. „De ce s-a angajat el peste capul tuturor să crească planul? Asta se cheamă carierism, Vali!” monologhează — în prima noapte când doarme în aceeași cameră cu iubita — fiul adoptiv al directorului, un băiat care n-a mințit decâr o singură dată în viața lui și care nu e dispus — chiar și neîntrebat — să tolereze vreo abatere de la adevăr, cum ar fi falsele beneficii („cu ce, cu prețul minciunii”) sau lozincile despre calitate, atârnând deasupra lucrului de mântuială („Dăm drumul la orice fel de marfă, numai să se facă planul”) sau câte și mai câte. Pe post de controlor de calitate, tânărul refuză să semneze pentru mai mult de jumătate din piese. Pe post de fiu, opinează: „Ar trebui să mergeți și să prezentați situația așa cum e”. Directorul e „sătul de lecții și de lovituri sub centură”. Zice: „Am 55 de ani. Cal bătrân... 32 de ani de muncă. În viața mea totul e
vraiște. Simt o imensă senzație de scufundare. Adevărul e că nu îmi place să fiu schimbat după atâția ani de muncă...”
Pe o asemenea rețea de fraze de susținere se sprijină filmul. Problema e: în ce măsură „frazele” se legitimează cinematografic, transformându-se în tensiune artistica? Aici e aici. La nivelul construcției dramaturgice, ca și al „prestării” ei regizorale, trebuie să constați modestia procedeelor de grupare a materiei (de pildă, finalul deus ex machina, de pildă secvențele pur expozitive, fără cea mai mică încărcătură revelatoare). Combustia
interna — a unui personaj, a unui cadru, a unei secvențe, în ultimă instanţă a filmului — e înlocuită cu o ciudată senzație de asimilare pasiva a unei acțiuni și mișcări exterioare, dependente exclusiv de cuvânt. Cuvinte, cuvinte, cuvinte se revarsă din albia unui postsincron artificial, care zgârie timpanul și inundă ecranul, o dată cu un exces de prim-planuri și de dialoguri în câmp-contra-câmp. Adevărul global al demonstrației, valabil eventual „în principiu”, frizează practic, pe ecran, neverosimilul și schematicul. „Ideea generală” nu se integrează într-un cadru palpitând de viață, ci într-o schelărie de secvențe. Construcția „la vedere” e detectabilă pe mari porțiuni, și în jocul actorilor. Să amintim doar primul nume al distribuției:
Petre Gheorghiu într-un (demult) meritat rol principal. În viziunea actorului, personajul nu mai e — cum s-ar fi putut deduce din scenariu — un „stimabil” tare la machiaverlâcuri, ci un biet director(aș) depășit și zăpăcit de evenimente.
În eșafodajul schematic, descoperi totuși o scurtă secvență de atmosfera, de adevărat cinema: un El și o Ea, tineri și puri, tineri deci puri, în plimbare forțată (de împrejurări) noaptea, pe lângă calea ferată: un tren, un sărut, jocul chaplinian al picioarelor în zgura stropită de ploaie. O secvență recomandând o privire blajin-jucăușă, o posibilă privire personală, de care deocamdată nu „se face” uz.
Între apetența regizorală pentru stilul delicat-miniaturist și apetența scenaristică pentru o problematică stâncoasă și tăioasă, se produce, probabil, în adâncuri, un neștiut tangaj, ducând la vizibila lipsă de
organicitate a filmului.
Nu sunt o adeptă a purității genurilor. Struțo-cămila are și ea genul ei, care nu ține numai de „Istoria ieroglifica”. Cu o singură condiție. Arhicunoscuta vorbă a domnului: „Toate genurile sunt bune, în afară de genul plicticos”.