Revistă online editată de Uniunea Cineaștilor din România

Premiul pentru publicistică 2015 al Asociaţiei Criticilor de film



Sărbătorile priveliștii


     Cronica documentarului
     Oricât ar părea de ciudat, filmul lui Mirel Ilieșiu, dedicat creației pictorului Viorel Mărginean, este un film cu suspans!
     Debutând într-o formulă așa-zis „clasică”: pelicula recurge — deliberat — chiar la unele locuri comune, ca: prezentarea lucrărilor într-o suită cronologica sau grupare tema­tică, fragmentarea lor în detalii de compozi­ție, filmarea „in macro” a acestora, pentru a ilustra maniera de lucru, caracteristicile dese­nului, particularitățile tușei, ori subtilitățile de culoare. Inspirat și elevat, ca de obicei, co­mentariul cunoscutului om de cultură și critic de artă Dan Hăulică oferă un consistent su­port teoretic imaginii care, prin operatorul Mircea Bunescu, apelează cu meșteșug și personalitate la o bogată și sugestivă sintaxa cinematografică. La un moment dat, însă, sfi­dând ideea unei inconsecvențe stilistice, Mirel Ilieșiu își înscrie filmul Sărbătorile priveliștii pe o altă orbită dramaturgică. Filmat până aici tot „clasic”, în ambianța unei săli de expoziție sau în atelier, Viorel Mărginean apare deo­dată ieșind pe poarta casei părintești, în satul natal. Este echipat de vânătoare. În banda so­noră vocea lui ni se confesează, dezvăluindu-ne câteva elemente de biografie și struc­tură psihică. Subliniază pasiunea pentru na­tură, în general, și pentru păsări, în special care l-a marcat din copilărie. Îl urmărim apoi într-o pădure. Cu pușca la ochi, țintește în­spre vidurile copacilor. Un racord de anti­teza, brutal, al cărui punct de tensiune maximă se adună în focul de armă, reverberat amplu. Zgomotul percutează sonor, explo­dând apoi în culoare cu următorul cadru, montat strâns, prin tăietură sigură, întruchi­pând o pasăre surprinsă în zbor de tușa pene­lului. Lovită, parcă, în plin, imaginea păsării — multiplicată într-o suită de pânze montate succesiv sau prin supraimpresiune, cu o bine stăpânită dozare a tempo-ului fotogramelor (montajul: Elisabeta Dragomir), — rănește ochiul cu o pată de roșu incandescent, care-i invadează — tablou după tablou — pieptul aripile, toată făptura. În ultima pânză ea se transformă într-o mirifică „pasăre de foc”, dă­ruită unui etern zbor prometeic. Apoi, treptat, într-un descrescendo al ritmului de montaj, suita lucrărilor cu păsări se liniștește — în desen și culoare, iar amintirea șocului vi­zual și psihic, pe care spectatorul l-a trăit, se transformă, imperceptibil, într-un catharsis compensator.
     Asemeni unei intarsii în structura filmului, acest nucleul dramaturgic se constituie într-o concentrată lecție despre unul din se­cretele procesului de creație — descompus și recompus în abstractele lui componente, prin intermediul limbajului cinematografic, și de ce n-am face, în acest sens, o trimitere — și nu fortuită! — la însuși mitul creației, așa cum apare el numai în varianta românească a legendei Meșterului Manole care își desăvâr­șește opera cu prețul sacrificării unei vieții omenești, acceptând, deci, ca absolut, princi­piul potrivit căruia în artă — ca și în cunoaș­tere (prin extrapolare) nu se realizează nimic fără sacrificiu. Artistul din filmul lui Mirel Ilie­șiu (în acest caz el se numește Viorel Mărgi­nean) parcurge drumul de la concretul mate­rial la abstracția spirituală, poposind o clipă în neființa care le neagă, făcându-le dialectic posibile. Se ilustrează astfel, într-o modalitate originală, raportul dialectic de intercondițio­nare și determinare dintre experiența de viață trăită și creația artistică, în care cea dintâi se reflectă logic și — evident — transfigurată.
(Cinema nr. 2, februarie 1985)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: cronica documentarului, lidia popita, mircea bunescu, mirel iliesiu, sarbatorile privirii film

Opinii: