REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



​Rigoarea lucrului bine făcut


      Ambiţia documentarului
    Răstimpul scurs de la prima ediţie a «Cupei de cristal» (des­făşurată în 1969) şi până la ultima, recentă, confruntare (din decembrie 1980) a impus definitiv această emulativă întrecere anuală a scurtmetrajelor profesio­niste. Năzuind continuu la descoperirea unei formule optime de organizare, «Cupa de cris­tal» a ajuns să ofere astăzi particpanţilor şansa obţinerii de premii, diplome şi menţiuni în cadrul a patru secţiuni distincte: filme docu­mentare, stiinţifice, de protecţia muncii şi de animaţie. Lăsând consideraţiile privitoare la animaţie pe seama altor rubrici ale revistei, vom încerca să aruncăm o privire asupra celor dintâi categorii menţionate.
     Să purcedem, deci, cu... începutul, adică cu documentarul propriu-zis, unde laurii supremei victorii au fost conferiţi de astă dată unei peli­cule ce poartă semnătura lui Mircea Săucan: Viitorul începe ieri. lzbânda regizorului, pre­cum şi a colaboratorului său apropiat, operato­rul Emil Nastovici apare cu atât mai preţioasă cu cât s-a conturat în condiţiile unei strânse competiţii. Într-o cursa cinematografică dificilă, cu neaşteptat de multe realizări de valori sensibil alăturate. Abordând frontal o zonă tematică îndeajuns de umblata, dar care nu trebuie să uităm, tentativele eşuate sunt mai numeroase decât reuşitele, Săucan izbu­teşte un film cald, încărcat de vioiciune şi spon­taneitate.
     În gesturile şi în cuvintele proaspeţilor ab­solvenţi de liceu din Viitorul începe ieri, surprindem cu bucurie idei ce nu îmbracă haine de împrumut; despovărat de inoportunităţile comentarilui, scurtmetrajul se alcătuieşte suplu şi neostentativ din crâmpeie de explozivă exuberanţă juvenilă, nelipsite pe alocuri chiar de uşoare nuanţe teribiliste, ca şi din năstruşnice «ceremonialuri» specifice încheie­rii unei importante etape de viaţă, din înduio­şătoare confesiuni adolescentine, ca din declaraţiile, deloc declarative, ale unui cadru didactic. Mai presus însă de orice posibile aprecieri se situează constatarea evidentului reviriment al unui remarcabil realizator, ale cărui ultime înfăptuiri (nu e de neglijat amă­nuntul că, alături de Viitorul începe ieri, Mircea Săucan a mai obţinut şi o menţiune la categoria filmelor ştiintifice, pentru Tutunul) ne duc firesc cu gândul la necesitatea integrării sale grabnice în eşaloanele lungmetrajului de ficţiune.
     Despre unele titluri ce figurează în palmare­sul celei de a XII-a ediţii a «Cupei de cristal» (Pentru strănepoţi, încă ceva despre Bucu­reşti de Paula şi Doru Segal, Lăzarea, ţărmul prieteniei de Nicolae Cabel, În vatra dacică de Eugen Gheorghiu) am mai amintit în acest colţ de pagină. Dintre filmele despre care nu am ajuns încă a scrie, s-au afirmat cu deose­bire în faţa juriului, opusurile a doi regizori cu îndelungate state de serviciu în slujba documentarului autohton. Fără a atinge «fe­bra» unor momente de vârf din propriile graţii ale autorilor, atât Grâu de Slavomir Popovici, precum şi Însemnări din Vama ori Margareta Sterian de Mirel Ilieşiu, con­ving prin soliditatea configuratiilor audiovi­zuale, prin siguranţa opţiunilor stilistice: din­colo de perceptibilele diferenţieri de tempera­ment artistic, rigoarea lucrului bine făcut pare a constitui acum deviza ambilor cineaşti, fie că este vorba de varietatea înfătişării unor ancestrale ritualuri privitoare la vârstele holde­lor şi ale omului, de trasarea precisă a carac­teristicilor unei aşezări pastoralo-industriale din zilele noastre sau de o subtilă direcţionare a Iiniilor portretistice în fiImul de artă. De atenţie s-au mai bucurat de asemenea şi scurtmetrajele altor destoinici realiza­tori ai studioului «Alexandru Sahia», precum Ion Moscu (România pentru o lume mai dreaptă şi mai bună), Alexandru Boiangiu (La Capul Midia), Alexandru Drăgulescu (Neamul Lotrenilor), Liliana Petringenaru (De mii de ani, minieri la Barza-Brad). N-au trecut neobservate, nici experimentul plastic al lui Mihai Popescu (şi totuşi, de ce Baletul mecanic când oricum, Fernand Leger nu mai poate fi uzurpat?), nici încercările tinerelor regizoare Sabina Pop (demonstrând conclu­dent în filmul de debut, Veste din cetatea focului, că «utilitarele» pot fi uneori nu numai utile, ci si atrăgătoare) şi Luiza Ciolac (pla­sat cu metaforicul Copilul meu iubeşte caii în bună continuare a unor preocupări ante­rioare). În ceea ce o priveşte pe Luiza Ciolac, este însă păcat că o inexplicabilă modestie a determinat-o să nu-şi înscrie la concurs şi Mocăniţa, peliculă cu care ar fi obţinut, cre­dem, o clasificare superioară.
     Spaţiul tipografic acordat rubricii se închele aici. Dar nu şi lista, cu mult mai cuprinzătoare a laureaţilor «Cupei de cristal». Deci, deocam­dată, doar punct şi virgulă. 
(Cinema nr. 2, februarie 1981)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: ambitia documentarului, cupa de cristal 1980, mocanita film, olteea vasilescu, pentru stranepoti inca ceva despre bucuresti, viitorul incepe ieri documentar

Opinii: