Secțiunea: documentar artistic
30 de documentare oferite Cupei '82. Documentare „pure” cu diferite — cum să le spun? — subgenuri, specii sau tipuri, câte doua-trei mostre din fiecare.
Cel mai interesant reprezentat a fost eseul. Eseul social psihologic cât şi cel monografic artistic. Reflecție asupra unei realităţi imediate sau asupra uneia artistice, transfigurate. Din prima categorie
Seraliștii lui
Copel Moscu s-au impus pe primul loc, urmat la o oarecare distanță de alt debut semnificativ, cel al lui
Adrian Sîrbu cu
Aflați despre mine că sunt bine sănătos. La capitolul eseu critic (ori monografie artistică) două incursiuni în universul picturii reţin atenția prin inventivitatea dialogului imagine-comentariu (pictorul însuşi):
Autoportret în timp (Dan Hatmanu) regizat de
Mirel Ilieşiu şi
Grădini suspendate și himere — prospectare laborioasă şi competenţă a originalei viziuni picturale a lui lon Gheorghiu (regia:
David Reu, comentariul: Dan Hăulica). Filmul etnografic a fost frumos reprezentat de Liliana Petringenaru cu
Obiceiuri de larnă.
Reportajul şi-a recâştigat anul acesta locul meritat în cadrul producţiei Sahiei, printr-o spirituală creionare de situații, tipuri, limbaj (
Mireasa de Mirel Ilieșiu - transportul unui stator uriaş de-a lungul țării, într-o pasionantă cursa cu obstacole) şi printr-o altă odisee, de data aceasta spațială şi anume
Opt zile în cosmos (însoţită de dialogul cosmonautului Dumitru Prunariu cu reporterul loan Grigorescu, regia David Reu). Reportaj politic sau film-placat (în sensul bun al cuvântului) s-ar putea considera şi
Cancer? de lon Moscu — o ingenioasa formulă publicistică: montarea comentariului unui medic despre proliferarea rapidă a celulelor purtătoare de moarte, pe imaginile cursei coşmareşti a înarmărilor primejduind viața planetei. Un sat transilvan care-şi pierde treptat tradiţia construirii şurilor — specialitatea şi mândria crescătorilor de vite din Şura Mare — este spațiul prospecţiei lui
Titus Mesaros în filmul
Şurile. O mare autenticitate şi poezie aduce portretul realizat de Elefterie Voiculescu:
De ce să fi părăsit pământul? Să gaseşti un asemenea erou de baladă moderna retransmiţi farmecul, impunând un mesaj de profundă actualitate, este, desigur, o ispravă de bun reporter-scriitor. Doar că la capitolul publicisticii în imagini cele mai multe documentare vizionate în acest an au fost, din păcate, deficitare ca interes stârnit. Nu subiectul ci perspectiva asupra lui sunt de reproşat multora din aceste imagini idilice, caleidoscopice ce vădesc o tendinţă îngrijorătoare manifestată la unii regizori, chiar dintre cei cu filmografii ambiţioase (şi câteodată chiar la tineri ce-ar trebui măcar din pornire să fie mai ambiţioşi). Să revenim însă la ambiţioşii acestui an:
În cel mai bun stil direct, un ciné-vérité fără ostentaţie s-a dovedit a fi
Seraliștii, laureatul festivalului de la Costineşti. Un stil propriu, un vérité ce se referă poate nu atât la formulă cât la adâncimea portretelor aduse în prim-plan. Tineri muncitori alergând între mină şi cursurile serale („abia am timp să mă schimb”) înfulecă pe apucate, iar seara la cursuri: „conjugați verbul sommeillerr”, „Je ne sommeille pas" se trezeşte unul protestând. După o zi grea de abataj, noaptea rătăcesc cu mintea printre galaxii şi sisteme. Nu-i uşor. E compensator. Noaptea visează marea ca pe ceva sublim — chiar dacă mult dorita întâlnire se va produce sub un cer de gheaţă plumburiu; dimineața coboară în abataj însoțiți de o amintire divină. „Celesta Aida”... Profesorul aminteşte la curs ca nimic nu se pierde în natură. „După”, minerul se transformă în minereu, ciclul continuă, străbaţi doar alte abataje, alte galaxii. Puternic, adevărat, tandru, zguduitor. Cineast de mare vână acest tânăr regizor atât de impetuos afirmat.
Din aceeaşi familie spirituală e şi Adrian Sîrbu impus cu filmul
Aflați despre mine... - tot în registrul dramatic-amar, dar cu o mai pronunţată tendinţă a discursului satiric. Fotografii de bâlci trucate doar că în loc de cămila clasică, lasso-ul şi costume de
cowboy, iar la mijloc, a la minute, un suflet speriat ce caută evadarea din comuna natală spre centrul tuturor tentațiilor. Într-o masă de citadini grăbiţi, tânarul proaspăt sosit caută să-şi găsească un suflet pereche. Căminele organizează seri distractive. Pe o horă stacatto, ei se încăpăţânează să danseze rock. Îşi caută cu disperare perechea. Unii schimbă des, n-o pot găsi. Alţii sunt mai norocoşi. „Simțeam că el mă respectă, nu m-a sărutat de prima oară. Mă ocrotea. Avea intenţii serioase. Ne-am cununat." Fericiţii îşi iau zborul din căminul-tranzit spre căminul lor. Tandreţe şi ironie. Spontaneitate şi elaborare: atmosfera de cămin — casă de trecere, fotografia celui ce se pozează într-un frac închiriat ca să poată trimite acasă clasicul „aflaţi despre mine că sunt bine, sănătos". Dansul de sâmbătă seara. Şi multe alte secvenţe de acest gen vădesc talentul tânărului profesionist.
La polul opus tendinţei realiste a acestor două filme şi altor câteva amintite s-au aflat acele pelicule-incursiuni dulcege, fie în culorile Bărăganului, fie în peisajul citadin al Galațiului. Desigur, nu sunt numai ele în situație critică, păcatul sau întoarcerea la un păcat mai vechi al filmului documentar este mai răspândit — (din păcate!). Dar până şi faptul că există o asemenea tensiune între cele două tendinţe dovedeşte că organismul artistic e viu, se luptă cu inerţia, şablonul, rutina. O biruie din când în când şi depinde de creatorii înşişi să o biruie mai des.