Aristoteles Workshop (AW), atelierul internațional de film documentar organizat de Dan Nuţu, a început de două săptămâni. Cineaştii John Appel și Jeroen Berkvens îi îndrumă pe studenți în realizarea filmului de absolvire a cursului.

În prima zi, fiecare participant și-a prezentat
reel-ul (fragmente din filmele realizate până în prezent) în fața colegilor, tutorilor și echipei AW, o ocazie bună pentru studenți de a se cunoaște foarte repede, din punct de vedere artistic și profesional. A urmat o sesiune de cursuri teoretice, despre instrumente cinematografice și tehnici de bază în limbajul filmului, despre legile sale, diferenţa dintre a observa şi a înregistra, mijloacele prin care imaginea poate manipula percepția, cum citeşte mintea umană o imagine, un cadru etc. Cursurile au fost combinate cu exerciții practice pe teren, vizionarea unor filme și analiza lor, s-a discutat despre mijloacele de care a uzat regizorul pentru a obţine diferite efecte.
În fiecare zi studenţii au fost pe teren pentru a-și căuta (şi chiar a filma) subiecte, care se vor concretiza la finele atelierului într-un film documentar de 30 de minute. În cele două săptămâni, fiecare echipă și-a stabilit un ritm de lucru şi a reuşit să își construiască relaţia cu personajele despre care va realiza un film.
Barbu Bogdanovici (director de imagine, 28 de ani, România): “Cu toţii venim din alt loc şi avem stiluri diferite. Cu alte cuvinte, Aristoteles Workshop este o provocare, asta este unic la programul acesta: trebuie să te agăţi de şansa asta şi să o foloseşti.”
Evdokia Moskvina (regizor, 30 de ani, Rusia): “Să fiu aici, pentru mine înseamnă o ţară străină, o limbă necunoscută, o echipă nouă şi doar o săptămână să găsim o poveste puternică pentru un film documentar. Aristoteles reprezintă o provocare, pentru că te pune în situaţia de a descoperi căi noi, atât în film, cât şi în lucrul cu alţi oameni.”
Raluca Petre (editor montaj, 24 de ani, România): “Înainte de toate, ca editor la Aristoteles, vreau să obţin două lucruri: structură şi ritm în filmul pe care îl facem aici. Importat este să nu mergi pe drumuri deja bătute, ci să gândeşti ce e autentic pentru tine ca filmmaker în momentul ăsta. Asta facem aici, am început de două săptămâni.”

Răzvan Chirilă (director de imagine, 23 de ani, România): “Având oportunitatea să primesc feedback de la tutori şi de la colegii din echipă, mi-aş dori să merg cât

de departe posibil pe estetica imaginii şi structura vizuală, fără să mă repet sau să-mi fie teamă să-mi asum riscuri. Oamenii din Vama sunt atât de apropiaţi de cei din oraşul meu natal, încât simt că putem face un documentar foarte personal.”
Alina Manolache (regizor, 24 de ani, România): “Atelierul presupune un efort concentrat. Provocarea pentru mine este, în contextul unui set de limitări creative, impuse de timpul foarte scurt, să reuşesc să obţin ceva diferit.”
Ruben Agadjnean (director de imagine, 29 de ani, Republica Moldova): “Aici, la Aristoteles, nu participi doar ca editor, director de imagine, inginer de sunet sau editor, ci, de fapt, contribui la construcţia unui documentar plecând de la un exerciţiu, alături de ceilalţi colegi din echipă. Primeşti o serie de şanse să-ți demonstrezi capacităţile, să-ți îmbunătăţești skills-urile, ideile şi măiestria.”

Diana Rădulescu (editor montaj, 24 de ani, România): “Aristoteles este despre căutare şi despre cum ajungi să-ți găsești vocea prin personaje, emoţiile lor şi, într-un final, prin filmele pe care le facem aici. Oameni interesanți, locuri frumoase, un workshop minunat!”
Erno-Aron Palfi-Horvath (director de imagine, 22 de ani, Ungaria/România): “Prima săptămână la Aristoteles a fost o perioadă de studiu, când doi profesori din Olanda ne-au îndrumat să facem un documentar bun. Am primit mici exerciții, care ne-au ajutat să înțelegem în mare structura unui astfel de film. Cazarea este minunată, mâncarea excepțională, iar oamenii sunt toţi unici şi frumoși. În concluzie, Aristoteles este o oportunitate fantastică.”
John Appel (regizor, director de imagine, lector universitar invitat la Academia Olandeză de Film şi Televiziune), tutor la Aristoteles Workshop: “Cred că este unul dintre cele mai bune programe de film documentar. Este extrem de folositor să fii, timp de o lună de zile, într-un fel de oală sub presiune, plină de energie, şi să trebuiască să respecți deadline-uri clare, pentru ca la final să iasă un film. Aristoteles Workshop este o excelentă modalitate de a învăța.”

Cel de-al doilea tutor, Jeroen Berkvens (cineast, profesor de film documentar, producător şi membru al Academiei Olandeze de Film şi Televiziune): “Este un clișeu, dar ca să faci un film documentar bun trebuie “să-ţi urmezi inima”. Şi poate să fie “un film despre orice”, acesta fiind un alt clişeu, dar din nou foarte adevărat. O poveste reală vine din suflet, trebuie să fii pasionat de subiect şi mai ales curios. Dacă nu eşti curios, nu te aştepta ca publicul să fie interesat de ceea ce se întâmplă în povestea ta, iar curiozitatea nu poate fi învăţată. O ai sau nu o ai, este unul din punctele de plecare”.
După două săptămâni, experţii John Appel şi Jeroen Berkvens au predat ștafeta tutorilor Nino Kirtadze, care lucrează deja cu studenții de câteva zile, şi Tania Rakhmanova, care a ajuns în acest weekend de la Paris. Evaluarea finală a proiectelor va fi realizată în fața unui juriu format din profesionişti internaţionali, la sfârşitul workshopului.
Cea de-
a noua ediție a Aristoteles Workshop (AW) se desfăşoară în satul Vama din Bucovina, judeţul Suceava, 20 august - 21 septembrie. Susținut de Canalul ARTE/France, Aristoteles Workshop este un proiect cultural finanţat de Administaţia Fondului Cultural Naţional (AFCN), de Centrul Naţional al Cinematografiei și de iStyle. Compania Farmexim, care acordă 2000 de euro pentru echipa câștigătoare, a susținut atelierul și anul trecut, după ce în perioada 2008-2011, premiul pentru cel mai bun film realizat în cadrul atelierului a fost oferit de Institutul Cultural Român (ICR).
Detalii:
www.aworkshop.org /
facebook