Convenția spune că cinemaul se împarte pe ani, iar de data aceasta convenția se întoarce împotriva cinemaului românesc, căci 2022 n-a fost anul său, deși iarna târzie a promis un început bun,
Insula Ancăi Damian în premieră mondială la Rotterdam. De fapt, fiecare anotimp și mare festival au promis câte ceva, însă electroșocul Berlinalei din 2021, când
Babardeală cu bucluc sau porno balamuc al lui
Radu Jude primea Ursul de Aur, a lăsat breasla într-o amorțeală din care doar un alt electroșoc o mai poate trezi, iar antologia de scurtmetraje
Almanah Cinema. Șase filme scurte n-a avut intensitatea anume, nici măcar prin
Potemkiniștii, scurtmetrajul cu premiera la Quinzaine des Réalisateurs, cel mai bun film românesc al Cannesului de anul trecut. Victoria lui
Alexandru Belc pe croazetă, acel
Un Certain Regard pentru
Metronom, nu s-a simțit ca o victorie reală, iar criticii români au înmormântat fără menajamente
R.M.N.-ul lui
Cristian Mungiu. În schimb,
Iulian Postelnicu și-a reconfirmat talentul în
Oameni de treabă (2022) al lui
Paul Negoescu (inclusiv printr-un premiu de actorie la Cottbus), iar ecranele românești au făcut cunoștință cu tânăra actriță franco-română
Anamaria Vartolomei odată cu lansarea târzie a
Evenimentul, câștigătorul Leului de Aur la Veneția în 2021, ecranizare a romanului lui Annie Ernaux, proaspăt câștigătoare a Premiului Nobel pentru Literatură. Încă se așteaptă premierele naționale a două filme care nu s-au întors încă acasă,
Spre Nord al lui
Mihai Mincan (Veneția 2022) și documentarul
Fatima al tinerelor cineaste
Lucia Chicoș și
Alexandra Diaconu, a căror colaborare la alte filme a fost apreciată în decembrie la CineMAiubit. La fel de tinere,
Teona Galgoțiu a fost premiată cu Premiul Lucian Pintilie pentru cel mai bun film românesc la CineMAiubit pentru
Vreau să sparg sera,
Carina Daşoveanu a primit Premiul pentru scurtmetraj de ficțiune pentru
Prin oraș circulă scurte povești de dragoste și la Gala Uniunii Cineaștilor, și la cea a Premiilor Gopo, iar
Cristina Iliescu a câștigat Premiul pentru cel mai bun film românesc la BIEFF cu al său
A.I. Poetries of Female and Non-Female Beings in Gas Stations at Night.