Cronica imaginii la „
Ştefan Luchian”
Dacă ar fi să pun un motto acestui articol despre imaginea lui
Călin Ghibu la filmul lui
Nicolae Mărgineanu, l-aş cita pe însuşi Luchian care spunea că «natura nu trebuie să o imiţi, nici să o copiezi, trebuie să lucrezi în felul ei...» Pentru că cei doi realizatori au gândit filmul tocmai transpunând acest raport realitate-pictură în relaţia pictură-imagine. Ei au renunţat deliberat la soluţia facilă a copierii pânzelor, în favoarea recreării spiritului şi atmosferei acestora. Desigur că există momente în care faptul sau elementul de viaţă aflat la baza tabloului este prezent pe ecran ca atare — ulcica verde cu anemone, lăutul copilului, conacul incendiat la 1907 le regăsim în dubIa ipostază de realitate şi de pictură, ca un argument al inspiraţiei realiste dar acest procedeu nu este definitoriu pentru ansamblul imaginii. Definitoriu este că Mărgineanu şi Ghibu au lucrat în felul lui Luchian.
Regăsim lumea pictorului cu Safta florăreasa, cu cobzarul şi cu jocheii de la curse, regăsim copacii lui Luchian mereu fremătători, în coroana cărora verdele se îmbină cu albastrul şi galbenul şi cenuşiul, regăsim vitalitatea dar şi tristeţea verii pe punctul de a se preface în toamnă, dar mai ales regăsim acea imprecizie a contururilor care face ca nuanţele să se topească unele într-altele şi ca formele să fie într-o perpetuă mişcare şi devenire.
Un permanent sfumato învăluie imaginea, uneori cu justificare dramaturgică (aburul zorilor deasupra lacului, colbul stârnit de velocipedişti, înserarea pe uliţele unui Bucureşti fără lumină electrică), de cele mai multe ori cu semnificaţii secunde, care se evidenţiază prin contrast cu cadrele de o limpezime tăioasă ale spitalului, ale răscoalei de la 1907, ale agoniei pictorului. Este ca şi cum viaţa în goana şi instabilitatea ei ar fi doar o părere, iar singurele certitudini ar rămâne suferinţa, boala şi moartea sublimate în artă. Jocul subtil al clarităţii şi neclarităţii creează momente de un puternic dramatism chiar în cadrul aceleiaşi secvenţe, cum ar fi petrecerea de la Bogdan-Piteşti. În plin sfumato este inserat falsul portret în contraste dure — de-altfel superb prin liniile, culorile şi atmosfera lui de epocă şi foarte inspirat prin ideea înrămării realităţii — al falsei mirese, viitoare victimă a unei societăţi pentru care nimic nu mai e pur şi sfânt. Aceeaşi limpezime a viziunii apare în scena de la curse, când boala pare să-i fi deschis ochii lui Luchian asupra urâţeniei vieţii: violenţa gratuită, dragostea plătită, agitaţia inutilă.
De altfel momentul declanşării bolii aduce o uşoară modificare şi în paleta cromatică a filmului: nuanţele se închid, predomină culorile mai reci şi mai sumbre, lumina îşi pierde din căldura ei portocalie, albul devine mai casat şi negrul mai intens, interioarele se întunecă, şi peste tot pluteşte un aer de toamnă — toamna timpurie a unei vieţi care avea să se sfârşească la 48 de ani.
Grija pentru semnificaţia profundă a imaginii este evidentă de la elementele de concepţie generală şi până la cele de amănunt: florile călcate în picioare marchează începutul şi sfârşitul poveştii de dragoste, nunta nedorită a Ceciliei se desfăşoară pe fundalul picturilor murale ale lui Luchian ca un memento dureros al iubirii neîmplinite, interiorul rece şi prăfos al primăriei din Alexandria, scăldat în ocru şi albastru, celulă a muncii siluite, alternează cu exteriorul exuberant al pajiştilor de un verde-galben, presărate cu flori şi căpiţe, loc al dragostei neîngrădite.
Fiecare cadru în parte se constituie prin linii, lumină şi culoare într-o compoziţie picturală. Acesta este de altfel talentul lui Călin Ghibu, care în toate filmele sale, de la
Dincolo de pod la
Vânătoarea de vulpi, aduce argumente în favoarea unei singure demonstraţii: că operatorul de film este şi el, în felul lui, şi un pictor.