REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



Omniversity: proiect interactiv INFINITURI, primul muzeu în Realitate Mixtă dedicat sculpturii


Start-up-ul Omniversity, co-fondat de Ioana Mischie și Andra Bria, a debutat în 2020 ca prima universitate în Realitate Mixtă din România, cu scopul de a lansa proiecte care îmbină educația și entertainment-ul (edutainment). De această dată lansează, cu susținerea AFCN, o primă experiență în Realitate Mixtă, denumită Infinituri, menită să traducă sculptura abstractă într-un limbaj accesibil publicului din întreaga lume.
     Infinituri își preia forța creativă din filozofia monumentalei sculpturi brâncușiene, Coloana fără Sfârșit, dar și din principiile sculpturii modulare moderne. Operele unor artiști precum Antony Gormley, Ettore Sottsass, Richard Deacon, Angela Bulloch sunt celebrate într-o experiență educațională, ludică și imersivă.
     Constantin Brâncuși s-a întrebat printre primii care este rolul sculpturii: să redea imaginea specifică a unui subiect sau esența acestuia? Întrebarea a generat un manifest universal. Omniversity continuă prin Infinituri o serie de întrebări adresate publicului iubitor de artă și tehnologie: care este rolul artei sculpturale în contextul noilor tehnologii, dar și rolul noilor tehnologii în contextul artei sculpturale? Cum poate fi păstrată, arhivată, continuată, reinventată astăzi sculptura? Care este relația dintre sculptură fizică și sculptură digitală, participativă? Brâncuși a creionat un portret modular inedit infinitului, fiind ulterior urmat de numeroși sculptori internaționali. Colectivul artistic de față își propune să extindă această practică și să invite tinerii să își curatorieze și să creeze propriile infinituri din module sculpturale 3D. Sculpturile realizate de fiecare jucător în parte pot fi citite ca un auto-portret simbolic, ca un avatar sculptural, dar și ca o încercare de ilustrare a infinitului din punct de vedere filosofic.
     „Cum putem reprezenta infinitul cu ajutorul unor mijloace finite? “Coloana fără Sfârșit” a marcat o revoluție spirituală în sculptura modernă, deschizând noi paradigme de gândire, noi metodologii sculpturale și o nouă semantică. Sculptura modulară a evoluat gradual spre sculpturi generative, participative. Misiunea noastră este să reflectăm asupra sculpturilor infinite, asupra modularității, repetitivității și serialității lor și să le explorăm ca inspirație pentru a crea propriile noastre interpretări ale infinitului. Prin acest proiect invităm exploratorii să construiască, de-construiască și re-construiască propriile forme de artă, propriile totemuri, propriile lumi." - Ioana Mischie, regizor transmedia al proiectului Infinituri.
     "Cum trecem de la o unitate standardizată la o compoziție mai mare, complexă? Cum trecem de la o singură bucată de lemn la o coloană infinită? Infinituri este un tribut adus evoluției, evoluției artei și sculpturii, în special. Fiecare mare piesă de artă a început de la o bucată de lemn sau beton. Sculptura modernă, ca orice operă de artă, este o reiterare a sculpturilor anterioare, începând din antichitate și până în prezent. Infinituri vorbește despre posibilități, este speranța de a deveni pentru fiecare opera de artă care începe cu o bucată mică. Arta este repetiție și reformulare. Iar arta modulară este tipul de artă care reafirmă acest etos mai mult decât oricare alta. În arta modulară, unitățile pot fi ulterior mutate, îndepărtate și adăugate, pentru a crea o nouă operă de artă, diferită de configurațiile originale sau ulterioare." - Andra Bria, UX designer & communication lead.
     “Proiectul Infinituri reprezintă pentru mine o oportunitate de a explora creații ale unor sculptori celebri, dar și de a redescoperi lucrări mai cunoscute mie într-o formă interactivă. În același timp, proiectul constituie o provocare personală, ca developer al aplicației, de a utiliza cele mai noi tehnologii în încercarea de a crea o experiență complexă, dar și intuitivă.” - Emil Drăgan, interactive designer.
     Echipa proiectului reunește profesioniști multi-premiați: artiști 3D, specialiști în tehnologii interactive, consultanți din sfera sculpturii moderne și consultanți din sfera arhitecturii contemporane. Experiența este conceptualizată și regizată de Ioana Mischie, scenariul, UX Design-ul sunt semnate de Andra Bria, art direction-ul și modulele 3D sunt realizate de Tammy Lovin, design-ul interactiv și adaptările 3D sunt realizate de Emil Drăgan, graphic design-ul si UI-ul sunt semnate de Andreea Clar, în timp ce sound design-ul este gândit de Ina Bozdog. Website-ul este dezvoltat de The New Craft. Proiectul beneficiază de sprijin creativ din partea Asociației Storyscapes și Studioset.
     Tehnologia folosită este cea de Realitate Mixtă (MR), o modalitate creativă și participativă, atât pentru învățare, cât și pentru experimentare și entertainment, și un instrument perfect pentru stimularea motivației, a atenției, dar și a imaginației spațiale și a percepției. User-ul are un parcurs intuitiv, folosindu-se de tehnologia de hand tracking pentru a de-construi și re-construi sculpturi modulare.
În cadrul jocului, utilizatorii vor explora mai multe dimensiuni: puzzle-uri sculpturale educaționale, pe care sunt invitați să le descopere, iar mai apoi să le reconstruiască, dar și creație proprie de sculptura 3D pe baza unor module tridimensionale propuse de echipa Omniversity. Toate sculpturile 3D vor putea fi admirate în galeria muzeală a proiectului.
Experiența VR este structurată în 2 niveluri: nivelul 1, în care userul va descoperi muzeul interactiv al unor sculpturi modulare contemporane, opere ale lui Ettore Sottsass, Ugo Rondinone, Annie Morris, Angela Bulloch și mulți alții, va asculta filozofia din spatele sculpturilor, după care va fi invitat să le reconstruiască. Prin intermediul tehnologiei de hand tracking, userul poate muta și asambla modulele 3D pe un piedestal. La nivelul 2, utilizatorul va fi încurajat să creeze propria sculptură și, în același timp, propria interpretare a infinitului, folosindu-se de o multitudine de forme și texturi disponibile în aplicație. Creația poate fi apoi partajată într-o galerie a sculpturilor DIY, alături de alte sculpturi imaginate de utilizatorii jocului.
     Proiectul este gândit pentru casca Oculus Quest II, care permite explorarea MR. Toți cei care își doresc să fie invitați la sesiunile exploratorii de testare se pot înscrie pe website până pe 15 noiembrie 2022: https://infinituri.co/ Un prim demo al proiectului interactiv va fi realizat în cadrul Universității de Arhitectură, în cadrul laboratorului MAC pe 20 noiembrie, fiind disponibil gratuit. Mai multe detalii cu privire la evenimentele conexe proiectului pot fi urmărite pe paginile oficiale de Facebook sau Instagram.
 
(10.11.2022)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: andra bria, constantin brancusi, infinituri proiect interactiv, ioana mischie, omniversity

Opinii: