REVISTĂ ONLINE EDITATĂ DE UNIUNEA CINEAȘTILOR DIN ROMÂNIA

Premiul pentru publicistica 2015 al Asociatiei Criticilor de Film



O bunică... de milioane


     Cronica personajului secundar
     Originală, tonică, moderna bunica din re­centa premieră a filmului realizat de Nicu Stan după un scenariu bine cumpănit a lui loan Grigorescu, își trăiește cu dezinvoltură sportivă farmecul vârstei a treia. Mai exact spus, bunica n-are vârste. Anii nu-i gârbovesc semeția, nu-i acresc zâmbetul, amintirile nu coboară ceața peste strălucirea privirilor. În jargon puștesc, bunica e „o haioasă”, „o trăsnită”, „o zbanghie”. Cu adidașii ei calcând elastic în pas gimnastic, cu maioul clubului sportiv favorit, cu coafura băiețoasă asortata mersului, respirând independență și fair-play, bunică noastră „de milioane” este (se putea altminteri?) partenerul și prietenul cel mai bun... al propriului său nepot, bântuit (ușor prematur) de întrebări hotărâtoare grav - prea­dolescentine. Personaj omniprezent, antrenor și sufletist al echipei de fotbal, înger păzitor al eticii sportive, infirmier local priceput să acorde primul ajutor, nu numai în cazul răni­lor ușoare, ocazionale, ci și în accidentările mai greu de tămăduit, stricătoare ale armo­niei familiale, bunica este mereu acel martor activ atitudinal, înzestrat cu harul de a fi mereu la îndemână, cu discreție și înțelepciune, supraveghind din umbră desfășurarea evenimentelor. Cu ochi versat de Sherlock Holmes și gest franc, bunica este un om al adevărului și un om adevărat. Olga Tudorache mărturi­sea într-un interviu atracția pe care o exercita acest rol, cu aceea intuiție specială prin care simte de la prima lectură caracterul persona­jului încredințat. Marea noastră actriță își desenează eroina în tușe ferme, la granița din­tre umorul alb-negru și încărcătura dramatică a replicii rostite sau nerostite, a îngrijorărilor din ochiul-cuvânt sau strigătul-privire. În ten­siunea confruntărilor între generații, conduse de către regizor și echipa sa, cu abilitate și sentimentalism, aceasta bunică fermecătoare, ideală, model (ce ușor ajungi bunică!) sal­vează filmul de capcanele melo, ale unei drame („convenționale”) de familie (analizate expozitiv la nivelul prim al percepției), oprite la vreme în chip fericit. (De fapt, cu bunici care „aterizează” la momentul oportun în viața cuplurilor aflate la ananghie, adevărate deus-ex-machina, ne-a obișnuit și cinemato­grafia noastră, dar și viața). Și chiar dacă fil­mul Vreau să știu de ce am aripi nu-și întinde departe aripile proprii, așa cum ne-am fi aș­teptat judecând metafora motto a secvenței vulturului, crescut în condiții de captivitate, de grădină zoologica, el se reține în primul rând prin câteva creații actoricești de excepție. Artista unică, Olga Tudorache are știința mu­zicală a trăirilor puternice, organice, emoțio­nante, decupate prin semitonuri de memora­bile subtilitate. Ajunsă la vârsta (cinematogra­fică) a unei generoase risipe de talente, zgâr­citele sale apariții în filmele noastre ne fac să ne întrebăm: să fie oare de vină ochiul umbrit al regizorilor sau inconfundabilă și inconfor­tabilă personalitate a actriței, pentru amâna­rea acelui film scris pentru și pe măsura for­ței sale interpretative?
(Cinema nr. 4, aprilie 1984)


Galerie Foto

Cuvinte cheie: cronica personajului secundar, madalina stanescu, nicu stan, olga tudorache, vreau sa stiu de ce am aripi film

Opinii: