Exista între ultimul film al lui
Sergiu Nicolaescu și
Titus Popovici,
Noi, cei din linia întâi, și mai vechiul, tot al lor,
Atunci i-am condamnat pe toți la moarte, o incontestabilă continuitate, sau poate mai bine zis, complementaritate: pe de o parte, aceste filme surprind momente istorice succesive — eliberarea Ardealului și apoi participarea trupelor române la eliberarea unei părți a Europei de sub nazism. Pe de altă parte, este privirea pe care autorii o fixează în ecranizarea nuvelei „Moartea lui Ipu” asupra războiului văzut prin ochii unui copil, martor, dar și protagonist precoce al lui, prin ochii unei tinere care-și urmează tatăl pe front în calitate de infirmieră de linia întâi, așa cum o vedem în noul film, acum pe ecrane. În ambele cazuri, Titus Popovici și Sergiu Nicolaescu au preluat unghiul candorii, al purității, eroismului fără emfază spre a vorbi din tumultul bătăliilor (care constituie cadrul larg; fundalul evenimențial) despre calitatea umană, despre o anumită fibră sufletească, chiar despre o anumită idee de eroism, care vin din adâncurile vremii, o atitudine care nu cultiva spectaculosul și exhibiționismul. Dimpotrivă, toata această lume îmbrăcată în haina războiului reflectă, în ființa și fiorul ei omenesc, un tragism existențial, ochii ei nu au lacrimi, dar sunt nesfârșit de triști și totul pare să exprime adevărata față a unui destin.
Ambele filme sunt, la prima vedere, filme de război, sau despre război ca să se releveze, mai apoi ca filme de meditație asupra felului de a fi, de a gândi și de a înfăptui al unui întreg popor. Nu suntem războinici — spun în subtext sau în context autori — dar știm să-i facem față. Ceea ce răzbate în orice împrejurare este dovada omeniei, un sentiment de infinit respect pentru viață și ființă, un spirit de sacrificiu care aliază tragismul cu discreția existențială. Pe fundalul unui război impus de alții, Titus Popovici și Sergiu Nicolaescu vorbesc, în ambele filme de război, de fapt despre natura noastră pasșnică, omenească și umană.
Filmele care se opresc la război doar ca la o sursa de spectacol, situând omul undeva printre recuzita batalistă, rămân la suprafața înțelegerii fenomenelor, pentru simplul fapt ca exploatând pirotehnia și arătându-se infinit preocupate de efectele ei nu reușesc să descopere scopul (dacă ar exista, într-adevăr, vreunul) al investigării faptice. Filmele eminamente de război, privite categorial, „ca gen” cum se spune, cultivă gestul eroic, spectaculos, adică acțiunea în ipostaza ei paroxistică și, nu de puține ori, inumana sau, poate mai explicit, nu le surprind la scară umană. Nu rareori războiul este urmărit prin evoluția celor ce-I conduc și nu al celor ce-I suporta, idealizându-se comandantul militar într-o concepție pe care o materializa foarte pregnant istoricul victorian Carlyle când spunea că istoria este o succesiune de biografii care au ca postament mormintele celor care au fost sacrificați.
Ceea ce particularizează și din acest punct de vedere filmul
Noi, cei din linia întâi este tocmai faptul că asupra lor, a celor din linia întâi s-au și oprit autorii. În destinul lor ei au înscris destinul tuturor, dar au știut admirabil — să individualizeze, să portretizeze omul obișnuit în care exista trăsături neobișnuite. Și nu puține! Filmul aduce impresionante revelații despre fibra sufletească a celor pe care războaiele dintotdeauna, ca și consemnarea lor aproape dintotdeauna, mai mult sau mai puțin sensibilă, îi insera sub oficialul tribut de cinstire adusă „soldatului necunoscut”, prin sacrificiul de sine transferat în zona unui simbol și a unor semnificații general umane.
Titus Popovici și Sergiu Nicolaescu au ținut să vorbească, să identifice și să arate
soldatul cunoscut, sa-i reveleze exemplara lui dimensiune umană, să-i decripteze destinul, să-i divulge felul de a fi să-i citească suferința, bucuria, speranța, la scara umană, la scara imediatului și mai ales a adevărului.
Personajele filmului
Noi, cei din linia întâi creează o atmosfera proprie unui fel de a fi și a faptul, ceea ce dă ipostazei lor soldățești o imagine și o consistență deosebita de ceea ce ne-am obișnuit să constatăm în filmul de război de serie. Pentru că ești în primul rând om și după aceea soldat. Aceasta ordine existențială este de natură să lumineze, de asemenea, umanitatea unor personaje care au îmbrăcat haina militară, umanitate care nu se poate demonstra nici prin performanțe robotice și nici mercenare.
Aici, în linia întâi, descoperim, de exemplu, ce mină de înțelepciune, curaj, înțelegere, caracter, spirit de sacrificiu pot avea niște „grade inferioare”, un sergent, de pildă, ca acela interpretat de
Valentin Uritescu, niște simpli soldați, cum sunt cei aduși pe ecran de Marian Culineac, Vasile Murariu, Traian Costea: adică ce sunt și cine sunt cei din linia întâi care au făcut războiul ca oameni, au simțit omenește, dar au știut să-și asume și destinul și datoria istorică, acceptând, fără fanfaronade, sacrificiul de sine, fără să aștepte alte recompense decât împlinirea justiției și triumful adevărului, al speranței comune. Chiar „gradele superioare”, ofițerii, sunt și ei surprinși într-o lumină inedită: colonelul lui
lon Besoiu, sublocotenentul lui
George Alexandru și însuși generalul interpretat de Sergiu Nicolaescu sunt surprinși tot în linia care-mi pare a fi o poziție dramaturgică înainte de a fi una militară. Surprinzătoare și această apariție feminina în linia întâi, care este tânăra infirmieră a
Andei Onesa, cu atâta sensibilitate înfățișată. Ca să nu mai vorbim de puternica figură a țăranului ardelean impusă, în numai câteva scene, de
Mircea Albulescu.
Sergiu Nicolaescu a știut să simfonizeze toate aceste
priviri ale unei lumi care și-a ieșit din matcă, a știut să pună pe fiecare la locui lui, un loc unde să poată fi văzut fiecare, în același timp fără să sufere compoziția. Dispar în acest film „de gen” tocmai convenționalismele genului și-și face loc o „incursiune” inedită și exemplară dincolo de acele „images d'Epinal” folosite, mai ales, în filme și romane ale unui eroism de parada și spectacol. Ca în toate filmele lui, se simte preocuparea acestui realizator de a imprima fluxului narativ acel crescendo indispensabil cultivând, în același timp, amănuntul semnificativ ca și gestul surprinzător. Lumea filmului sau nu este și nu rămâne anonimă, nu rămâne figurație, masă de fundal. Cea mai fugară trecere prin cadru are sens, are identitate, are semnificație. Există aici preocuparea de a proiecta, de a înscrie drama personală pe traiectoria celei colective care, de fapt, însumează destinele individuale. De pildă, soldatul care are o răfuială, un cont de reglat când va ajunge să-și elibereze satul natal, luminează nu o simplă experiența personală sau suferință personală, ci experiența unor colectivități, destinul „alor lui de-acasă” și aceștia n-au fost puțini!
Nu cred că un film care investește mult în zona investigării umane în primul rând, care situează
în linia dramaturgică povestirea despre om (cum ar spune Noica tălmăcindu-I pe Hegel) ar trebui judecat cu ajutorul automatismelor impuse de spectacolul batalist pur și simplu. Să dirijezi desfășurarea militaro-tehnică — un fundal aproape permanent aflându-i acestuia mereu ineditul, dar în același timp să păstrezi în prim plan filonul omenescului, contrapunctul dintre violența întâmplării militare și strădania de a rămâne ceea ce ești și cum ești, îmi pare că reprezintă adevărata dinamică a narațiunii, dimensiunea cu adevărat revelatoare a acestei investigații despre om, într-un moment când umanitatea este contestată, primejduită.
Filmul
Noi, cei din linia întâi, este, deopotrivă, pagina de istorie și pagina caracterologică, o pagină despre profilul nostru uman. Demonstrează aceasta dimensiune a filmului
Noi cei din linia întâi înseși creațiile actoricești o distribuție de prima mână, despre care am pomenit (și despre care ar mai trebui să insist) care au impus cu farmec, profunzime și atât atașament o lume pe care puțini au știut s-o scoată, cu asemenea forță a afirmări ei individuale, dintr-o zonă pe care prea mulți s-au obișnuit s-o considere figurație pe fundalul istoriei.